UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Telekomunikacji Polskiej oraz firmie Maxfon
Działania Telekomunikacji Polskiej chroniące interesy użytkowników Internetu przed nadużyciami firm oferujących usługi rozrywkowe są niewystarczające uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Cezary Banasiński wszczął postępowanie przeciwko TP S.A w związku z niewłaściwym świadczeniem przez spółkę dostępu do usług 0-700. Jednocześnie zostało wszczęte postępowanie administracyjne przeciwko dostawcy audioteksowych usług rozrywkowych - firmie Maxfon. Celem obu postępowań jest rozstrzygnięcie czy praktyki stosowane przez oba podmioty naruszają zbiorowe interesy konsumentów.
W związku z licznymi skargami konsumentów, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów badał problem tzw. dialerów, czyli specjalnych programów, które instalują się w komputerze użytkownika Internetu w czasie odwiedzin niektórych witryn internetowych. Często bez wiedzy konsumenta przełączają one modem z normalnego numeru dostępowego do Internetu na wielokrotnie drożej taryfikowany 0-700. W efekcie konsumenci otrzymują bardzo wysokie rachunki telefoniczne nie mając świadomości kosztów związanych z określonymi usługami.
Zgodnie z informacjami otrzymywanymi przez UOKiK, Telekomunikacja Polska S.A, która udostępnia numery ze wskaźnikiem 0-700 dostawcom usług rozrywkowych czerpiąc z tego korzyści finansowe, negatywnie rozpatruje reklamacje konsumentów tłumacząc, iż winę za wysokie rachunki ponoszą wyłącznie konsumenci oraz dostawcy usług internetowych.
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nie zgodził się z powyższą argumentacją i postanowił o wszczęciu postępowania przeciwko TP SA, którego celem jest ustalenie, czy spółka narusza zbiorowe interesy konsumentów poprzez utrudnianie swoim klientom dochodzenia roszczeń oraz utrudnianie im dostępu do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji o zasadach świadczenia, odpowiedzialności za świadczenie i podmiotach zaangażowanych w świadczenie usług audioteksowych.
W związku z powyższym UOKiK zakwestionował także pobieranie przez Telekomunikację Polska S.A. opłat za usługi audioteksowe o charakterze rozrywkowym, świadczone konsumentom przez podmioty trzecie za pośrednictwem Internetu, zwłaszcza bez uprzedniego zlecenia i zgody konsumenta.
Urząd zarzucił TP S.A. w szczególności stwarzanie formalnych utrudnień w dochodzeniu roszczeń wobec podmiotów trzecich, tj. dostawców usług audioteksowych polegających m.in. na.:
- pomijaniu w fakturach wyodrębnionej informacji o numerach telefonicznych udostępnianych przez Spółkę na rzecz podmiotów trzecich, oraz nazw identyfikujących te podmioty,
- uchylaniu się od udzielania konsumentom informacji dotyczących dostawców usług audiotekstowych,
- bezprawnym i nieuzasadnionym nakładaniu na konsumentów sankcji w postaci zawieszenia świadczenia wszystkich usług telekomunikacyjnych lub rozwiązywaniu tych umów w przypadku niespełnienia obowiązku zapłaty za świadczenia dostawców usług audioteksowych,
- bezprawnym i nieuzasadnionym nakładaniu na konsumentów sankcji w postaci zawieszenia świadczenia wszystkich usług telekomunikacyjnych lub rozwiązywaniu umów o te usługi w przypadku niespełnienia obowiązku zapłaty za świadczenie usługodawcom audioteksowym przez operatora usługi dostępu do sieci publicznej ,
- utrudnianiu konsumentom dochodzenia roszczeń poprzez pozbawienie ich w dokumentach umownych informacji handlowej o danych dostawcy usług audioteksowych i zasadach odpowiedzialności za usługi świadczone przez niego,
Ponadto Urząd zarzucił TP S.A. bierność wobec świadczenia usług niezgodnie z przepisami prawa przez dostawcę usług rozrywkowych, łamiącego również umowny zakaz udostępniania treści kontrowersyjnych moralnie i sprzecznych z prawem.
Wobec powyższego Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wezwał Telekomunikację Polską S.A do zajęcia stanowiska wobec przedstawionych zarzutów oraz udzielenia wyjaśnień.
Prezes UOKiK wszczął również postępowanie przeciwko najbardziej kontrowersyjnemu z service providerów audioteksowych – firmie Maxfon zarzucając jej udostępnianie konsumentom treści w sposób naruszający przepisy prawa i dobre obyczaje handlowe.
Zdaniem Urzędu spółka Maxfon świadczy usługi bez zapewnienia bezpieczeństwa ekonomicznego użytkownika m.in. poprzez:
- nieinformowanie konsumentów w sposób jasny i pełny o zasadach naliczania ceny, oraz trybie i formie dokonania zapłaty,
- nie zapewnieniu jasnej, zrozumiałej, jednoznacznej w sformułowaniach, informacji o przedsiębiorcy, produkcie i zasadach świadczenia usługi etc. - przed złożeniem zamówienia,
- wykraczaniu poza zakres zlecenia i w efekcie spełnianie świadczenia niezamówionego, bez uprzedniego wyraźnego zlecenia.
Firmie Maxfon zarzucono również wprowadzania do usług elementów naruszających prawo bądź kontrowersyjnych moralnie lub światopoglądowo.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie w sprawie praktyki naruszającej zbiorowe interesy konsumentów powinno zakończyć się nie później niż w ciągu 2 miesięcy, a w sprawie szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Jeżeli wymaga tego ważny interes konsumentów Prezes Urzędu może nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Prezes UOKiK może również nałożyć na przedsiębiorców karę pieniężną w wysokości stanowiącej równowartość do 10 do 1.000 euro za każdy dzień zwłoki w wykonaniu decyzji o zakazie stosowania praktyki uznanej za naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
Komentarze / 18
Dodaj komentarz-
2973 pisze: 2003-07-28 17:54jestem pierwszy. zaglob0
-
berr pisze: 2003-07-28 18:09no i co z tego,że jesteś pierwszy jak i tak nic sensownego nie napisaleś??0
-
mihau pisze: 2003-07-28 18:11A ja napisze coś sensownego: TAK TRZYMAĆ!!! Tepsa to jawny rozbój w biały dzień!0
-
sebekoo pisze: 2003-07-28 18:11to nie wyścigi zaglob0
-
Bart_22 pisze: 2003-07-28 18:18Kolejny artykul o TPSA... czekam na konsekwencje...0
-
klops pisze: 2003-07-28 20:38chcialbym ktoregos dnia moc napisac w stylu modnym na serwisach o gsm: UOKiK rulez...0
-
+artur pisze: 2003-07-28 21:37Ciekawe czy chociaż coś z tego będzie,a jeśli tak to mam nadzieje że zajmą się tym na poważnie a nie pogadają coś głupiego i na tym koniec,0
-
blobi pisze: 2003-07-28 23:04No moze wreszcie udupią Tepsę :) Pzecież przez te dialery można zwariować :/ Dobrze ze mam zablokowane 0-700 nie bedzie niespodzianki...0
-
Wiking pisze: 2003-07-29 02:32niech sie biora za tepse0
-
berr pisze: 2003-07-29 10:36Czyżby, żeczywiście Tepsa miała odczuć, że nie jest ponad prawem?Chyba zbyt piękne aby było prawdziwe.Pewnie znowu skończy się na jakiejś symbolicznej każe.Obym się mylił0
-
hate pisze: 2003-07-29 10:54W końcu ktoś wziął się za pasera, czyli TPSA.0
-
sebekoo pisze: 2003-07-29 11:16wzieli sie ale nic z tego nie bedzie jak zwykle w takich sprwach z tepsą0
-
scorpion pisze: 2003-07-29 13:22blobi: Jest znaczy się są programy do tego aby się nie instalowały dialery i po kłopocie.0
-
wsh pisze: 2003-07-29 13:25tepsa musi wkoncu dostac lanie za swoja dzialalnosc :)0
-
Bart_22 pisze: 2003-07-29 15:30scorpion: Każdy program da się obejść...0
-
scorpion pisze: 2003-07-30 14:37Bart_22: Nie twierdzę że nie bo sam próbuje nieraz takie żeczy.0
-
scorpion pisze: 2003-07-30 14:49Ups rzeczy się tak pisze sorry.0
-
barnie pisze: 2003-09-16 09:39I jakie były wyniki? Ktoś wie?0