Kolejny cyberatak na system biletowy polskiego miasta - po tygodniu nadal nic nie działa
![Kolejny cyberatak na system biletowy polskiego miasta - po tygodniu nadal nic nie działa](https://fs.siteor.com/gsmonline/articles/photo1s/172399/medium/wojciechpiechocki_cyber_attack_hacker_city_quality_like_for_a_f_8fc61efb-d869-486a-bfd2-44b9caf6e082.jpg?1688315383)
W nocy z 24 na 25 czerwca 2023 roku nastąpiła awaria systemu informatycznego ZDZiT (Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu) w Olsztynie. Powodem był cyberatak.
Do tej pory (niedziela 2 lipca) nie udało się przywrócić poprawnego działania systemów.
Atak został zgłoszony na policję, do CERT NASK oraz do urzędu ochrony danych osobowych. W działania mające na celu przywrócenie funkcjonalności systemu ITS zaangażowane zostały także zespoły miejskich informatyków, w tym Centrum Informatycznych Usług Wspólnych Olsztyna (CIUWO).
Na tę chwilę priorytetem jest przywrócenie funkcjonalności systemu, co (według władz ZDZiT) w przypadku tworzeniem nowej, bezpiecznej infrastruktury informatycznej, wymaga czasochłonnych prac.
W wyniku ingerencji osób trzecich w infrastrukturę IT, czasowo nie działa centralny system sterowania ruchem, nie działają także biletomaty mobilne i stacjonarne, ograniczony jest również dostęp do informacji pasażerskiej.
Aktualnie osoby korzystające z komunikacji miejskiej mogą nabyć bilety w formie papierowej w kioskach lub sklepach.
Bilety w pełnym zakresie dostępne są poprzez aplikacje mobilne, takie jak MoBilet, Zbiletem.pl, SkyCash czy mPay.
W związku z awarią ITS elektroniczne tablice informacji pasażerskiej mogą wyświetlać nieaktualne dane.
Zarząd Dróg, Zieleni i Transportu apeluje do wszystkich mieszkańców o cierpliwość. Lista spraw, które można załatwić w ZDZiT jest znacznie ograniczona, a czas obsługi się wydłuży.