Analiza opłacalności usługi System Plus
Na pewno wielu z Państwa zastanawiało się nad tym, czy nie wdrożyć w swojej firmie rozwiązań obniżających koszty połączeń między jej pracownikami. Niektórzy z Państwa tylko się zastanawiali, inni wykupili usługi: "Sieć Korporacyjna", "Biznes Grupa", "Sieć Biznesowa", czy "System Plus". Nieraz faktycznie przyniosło to oczekiwany skutek - obniżenie kosztów, innym razem nie odbiło się w żaden sposób na kolejnych fakturach, nierzadko efektem był wzrost kosztów.
Decyzja o zakupie takich usług, powinna być poprzedzona dokładną analizą opłacalności. Można to zrobić na własną rękę, bądź powierzyć to zadanie specjalistom z Telecommunication Consulting Group Sp. z o.o.. W poniższym tekście postaram się przybliżyć Państwu charakterystykę usług tego typu, a także przeanalizować kilka przypadków.
W pierwszym z serii artykułów o tych usługach pragnę przedstawić Państwu analizę opłacalności System Plus (SP) w sieci Plus GSM.
Najważniejsze cechy omawianej usługi to:
-
Niższe koszty połączeń wewnątrz firmy
-
Połączenia w SP nie powodują zmniejszenia się liczby bezpłatnych minut
-
Opłaty w ramach SP naliczane są oddzielnie i wg atrakcyjniejszych stawek (standardowo co 30 sekund, w SP co 15)
-
Taryfikacja tych połączeń jest też atrakcyjniejsza od standardowej
-
Możliwość konfiguracji specjalnej, skróconej numeracji firmowej
-
Nadawanie użytkownikom uprawnień (np. brak możliwości wykonywania połączeń poza firmę)
Przypadek 1: 5 telefonów
Usługa System Plus dostępna jest dla użytkowników biznesowych posiadających powyżej 5 kart SIM.
-
Koszt tej usługi dla jednej aktywacji to 10 PLN,
-
Koszt połączenia pomiędzy pracownikami to 0,30 PLN.
Założenia:
Telefony nie mają ograniczeń - wykonują zarówno połączenia wewnątrz jak i na zewnątrz firmy.
Lp. | Abonament | Koszt abonamentu | Łączna minut miesięcznie | Koszt 1 minuty | Koszt miesięcznie | Udział w ruchu |
1 | Lider 300 | 215,00 | 450,00 | 0,60 | 305,00 | 40% |
2 | Lider 300 | 215,00 | 300,00 | 0,60 | 215,00 | 28% |
3 | Lider 100 | 100,00 | 120,00 | 0,90 | 118,00 | 16% |
4 | Lider 50 | 65,00 | 60,00 | 1,10 | 76,00 | 10% |
5 | Lider 15 | 35,00 | 22,00 | 1,50 | 45,50 | 6% |
SUMA | 759,50 |
-
Średni ważony koszt minuty (uzależnienie od udziału w ruchu) to 0,75 PLN (wyliczenie tego potrzebne jest do oszacowania średniej oszczędności na jednej minucie)
-
Miesięczny koszt utrzymania System Plus (5 aktywacji) to 50 PLN
-
Koszt połączenia między pracownikami to 0,30 PLN
Wykres opłacalności - przedstawiający ile można zaoszczędzić bądź stracić.
Oszczędności można obliczyć w następujący sposób:
-
Iloczyn Ilości minut wewnątrz firmy (suma dla wszystkich telefonów) i oszczędności na jednej minucie (średni ważony koszt minuty pomniejszony o koszt połączenia w SP)
-
Otrzymany wynik należy pomniejszyć o koszt SP - w tym przypadku 50 PLN
Podsumowanie:
Jak widać na wykresie, punkt zrównania osiągany jest przy łącznym czasie połączeń wewnątrz firmy na poziomie 111 minut. Czyli około 22 minut z jednego telefonu.
Przypadek 2: 10 telefonów
Lp. | Abonament | Koszt abonamentu | Łączna minut miesięcznie | Koszt 1 minuty | Koszt miesięcznie | Udział w ruchu |
1 | Lider 300 | 199,00 | 600 | 0,60 | 379,00 | 23% |
2 | Lider 300 | 199,00 | 480 | 0,60 | 307,00 | 19% |
3 | Lider 300 | 199,00 | 350 | 0,60 | 229,00 | 14% |
4 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 11% |
5 | Lider 150 | 145,00 | 150 | 0,70 | 145,00 | 9% |
6 | Lider 100 | 100,00 | 130 | 0,90 | 127,00 | 8% |
7 | Lider 100 | 100,00 | 100 | 0,90 | 100,00 | 6% |
8 | Lider 50 | 65,00 | 70 | 1,10 | 87,00 | 5% |
9 | Lider 15 | 35,00 | 30 | 1,50 | 57,50 | 3% |
10 | Lider 15 | 35,00 | 22 | 1,50 | 45,50 | 3% |
SUMA | 1 657,00 |
-
Średni ważony koszt minuty to 0,74 PLN
-
Miesięczny koszt utrzymania System Plus to 100 PLN
-
Koszt połączenia między pracownikami to 0,30 PLN
Wykres opłacalności
Podsumowanie:
Jak widać na wykresie, punkt zrównania osiągany jest przy łącznym czasie połączeń wewnątrz firmy na poziomie 225 minut. Czyli około 22 minut z jednego telefonu. (Wynik praktycznie niczym się nie różni od wyniku w Przykładzie 1).
Należy jednak wziąć pod uwagę fakt, że w firmie posiadającej 10 telefonów jest znacznie większe prawdopodobieństwo wykonania z każdego z nich średnio 22 minut w ramach SP.
Przypadek 3: 20 telefonów
Lp. | Abonament | Koszt abonamentu | Łączna minut miesięcznie | Koszt 1 minuty | Koszt miesięcznie | Udział w ruchu |
1 | Lider 300 | 199,00 | 600 | 0,60 | 379,00 | 12% |
2 | Lider 300 | 199,00 | 480 | 0,60 | 307,00 | 10% |
3 | Lider 300 | 199,00 | 400 | 0,60 | 259,00 | 8% |
4 | Lider 300 | 199,00 | 350 | 0,60 | 229,00 | 7% |
5 | Lider 300 | 199,00 | 300 | 0,60 | 199,00 | 6% |
6 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
7 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
8 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
9 | Lider 150 | 145,00 | 200 | 0,70 | 180,00 | 6% |
10 | Lider 100 | 100,00 | 150 | 0,90 | 145,00 | 5% |
11 | Lider 100 | 100,00 | 150 | 0,90 | 145,00 | 5% |
12 | Lider 100 | 100,00 | 130 | 0,90 | 127,00 | 4% |
13 | Lider 100 | 100,00 | 105 | 0,90 | 104,50 | 3% |
14 | Lider 50 | 100,00 | 100 | 0,90 | 145,00 | 5% |
15 | Lider 50 | 65,00 | 70 | 1,10 | 87,00 | 3% |
16 | Lider 50 | 65,00 | 55 | 1,10 | 70,50 | 2% |
17 | Lider 15 | 35,00 | 32 | 1,50 | 60,50 | 2% |
18 | Lider 15 | 35,00 | 29 | 1,50 | 56,00 | 2% |
19 | Lider 15 | 35,00 | 22 | 1,50 | 45,50 | 1% |
20 | Lider 15 | 35,00 | 16 | 1,50 | 36,50 | 1% |
SUMA | 3 115,50 |
-
Średni ważony koszt minuty to 0,77 PLN
-
Miesięczny kosztu utrzymania System Plus to 200 PLN
-
Koszt połączenia między pracownikami to 0,30 PLN
Wykres opłacalności
Podsumowanie:
Jak widać na wykresie, punkt zrównania osiągany jest przy łącznym czasie połączeń wewnątrz firmy na poziomie 425 minut. Czyli około 21 minut z jednego telefonu.
Podobnie jak w Przykładzie 2 należy wziąć pod uwagę to, że w firmie posiadającej 20 telefonów jest znacznie większe prawdopodobieństwo wykonania z każdego z nich średnio 21 minut w ramach SP niż w przypadku 5 czy 10 aktywacji.
Ogólne wnioski
Proszę pamiętać, że w powyższej analizie wykorzystałem przykładowe dane. Jak łatwo się domyślić czym więcej telefonów z "niskimi" abonamentami tym oszczędność na jednej minucie dzięki SP jest większa, a co za tym idzie mniejsza liczba połączeń SP przynosi większą oszczędność.
Co jest niezmiernie istotne, SP charakteryzuje się atrakcyjniejszą taryfikacją - to także generuje oszczędności. Mam nadzieje, że zauważyliście Państwo to, że czym więcej telefonów aktywowanych w SP tym większe prawdopodobieństwo tego, ze będzie to opłacalne. Zachęcam do analizowania połączeń wewnątrz firm, zapraszając równocześnie do skorzystania z usług TCG (wstępną analizę przeprowadzamy bezpłatnie).
Komentarze / 21
Dodaj komentarz-
Ged pisze: 2003-08-22 15:53zabierany sie do czytania :)0
-
dorsaj7 pisze: 2003-08-22 15:54ciekawe...całkiem ciekawe - w miesiącu to ja 22 minuty z palcem w iadomo gdzie wygaduję!0
-
Irek24 pisze: 2003-08-22 15:551. Niezła analiza :) 2. Niewiele jest firm, które mają 20 telefonów.0
-
blobi pisze: 2003-08-22 15:58No więc teraz analiza na kożyść +. Raz w te a raz we wte :D0
-
Gonzales pisze: 2003-08-22 16:00Podziękowania dla autora analizy. Poruszone zagadnienie jest bardzo ciekawe, aczkolwiek mniej popularne niż chociażby naliczanie sekundowe.0
-
portal pisze: 2003-08-22 16:03Witam czytelników - czekam na propozycję kolejnej analizy. Pozdrawiam i zycze milej lektury - Marcin Bobruk.0
-
Gonzales pisze: 2003-08-22 16:49Tradycyjnie - analiza opłacalności naliczania sekundowego w Plusie i w Erze.0
-
blobi pisze: 2003-08-22 17:04O pan Bobruk z Tele 2 :) Moze wyjasni nam sprawe fałszywych ulotek reklamowych? ;)0
-
portal pisze: 2003-08-22 17:08***blobi - Pan Bobruk z TCG.0
-
sebekoo pisze: 2003-08-22 18:10nie mam tylu aktywacji abym mógł skorzytać (jeszcze nie mam)0
-
slaw pisze: 2003-08-22 19:56zwykle firmy dostaja te usluge w Pkusie na warunkach specjalnych, tj. za 1 zł0
-
MARCIN EMPUNKT pisze: 2003-08-23 11:44slaw: masz całkowitą rację w rzeczywistości abonament za numer to 1pln (oczywiście w ofercie specjalnej). System Plus jest obecnie jednym z podstawowych profitów Plusa którym przebijamy na łeb, na szyję Erę i Idee, oczywiście dla Klientów pow. 5 kart. Dodając do tego dobrze dobrane Plus Lidery (z przechodzeniem minut, płaską stawką wew. sieci 60pln, obniżonymi abo (względem non stop), CZY KTOŚ JEST W STANIE PRZEBIĆ TAKĄ OFERTĘ WŚRÓD KONKURENCJI???0
-
gebp pisze: 2003-08-23 12:16Bardzo ciekawa analiza. Jednak w tej analizie zmienił bym jedno założenie. A mianowice: standardowy rozkład aonamentów (krzywa rozkładu Gauusa). Analize prowadził bym właśnie o takie założenia, czyli najwięcej aboamentów średnich i odpowiednio mniej abonamentów najwyższych i najniższych. Ta zmiana w założeniach dała by bardziej realistyczne wyniki. acz kolwiek to tylko staystyka ...... Pozdrawiam0
-
Gonzales pisze: 2003-08-23 12:18A jak wyglądają taryfy korporacyjne w Erze i Idei?0
-
portal pisze: 2003-08-23 14:02****gebp - przy ilość telefonów do 10 trudno było zastosować taką metodologię. Aczkolwiek już przy 20 telefonach abonamenty średniej wysokości mają większy udział w kosztach niż te najwyższe (ponad 50%). Pozdrawiam0
-
scorpion pisze: 2003-09-27 16:13Wujek M: Ale stwierdzenie, skąd taki pomysł?0
-
mtic pisze: 2003-10-15 01:31Nie musiał smarować nikomu, to faktycznie tak "działa". Zresztą mając dostęp do cennika mozna sobie to samemu łatwo policzyć.0
-
mooby pisze: 2004-08-04 18:24nio mozna mozna0
-
Rockets pisze: 2005-03-22 21:20Ale zanojomytch z plusa mam bardzo małi i ja chyba nigdy nie przejde do plusa ;/0
-
Tomek pisze: 2007-05-18 17:32Istotnie interesująca analiza bardzo podobna do tej w firmie Citicom. Pozdrawiam Tomek0
-
yogi pisze: 2007-07-25 13:16tak, podobny jak w firmie Citicom, z czego Pan Bobruk tam pracował, do póki z kostkiem nie rozłożyli firmy, tak, że bym uważał na jakiekolwiek analizy tych panów.!!0