4,2 miliona złotych kary dla TP
Telekomunikacja Polska musi zapłacić ponad 4,2 miliona złotych kary za niewykonanie decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Opóźniając organizację systemu obsługi klientów, w tym "Błękitnej Linii", spółka nie wywiązała się z nakazu UOKiK - stwierdził Cezary Banasiński.
W kwietniu 2004 roku Urząd uznał, że nieprawidłowości, jakich dopuściła się Telekomunikacja Polska przy uruchamianiu nowego systemu zarządzania relacjami z abonentami (którego podstawę stanowi tzw. "Błękitna Linia") naruszają zbiorowe interesy konsumentów i nakazał wprowadzenie natychmiastowych zmian. TP SA nie odwołała się od decyzji UOKiK i zapowiedziała jej wykonanie. Mimo to do UOKiK nadal napływają skargi na działalność spółki. Stały się one podstawą do wszczęcia postępowania sprawdzającego wykonanie decyzji Urzędu przez operatora.
Analiza wykazała, że TP SA nadal ogranicza abonentom dochodzenie praw, między innymi uniemożliwiając rozpatrywanie reklamacji przez pracowników "Błękitnej Linii", gdy nie wymaga to dodatkowych działań wyjaśniających. Ponadto w dalszym ciągu reakcje na pisemne i telefoniczne skargi oraz reklamacje są nieterminowe. Z danych Urzędu wynika, że w niektórych rejonach liczba negatywnych sygnałów dotyczących działalności TP SA nie zmniejszyła się, natomiast zarzuty są tożsame z tymi, które pojawiały się w ostatnim kwartale 2003 roku.
Ponadto rzecznicy konsumentów zwracają uwagę na skargi dotyczące braku koordynacji między działami windykacji, napraw i obsługi klienta, czego skutkiem jest niekonsekwencja w rozpatrywaniu reklamacji. Do Urzędu docierają również sygnały - między innymi od Rzecznika Praw Obywatelskich - wskazujące na trudności z uzyskaniem efektywnej pomocy w rozwiązaniu problemów. Konsumenci często skarżą się na zagubienie przez spółkę dokumentacji, co znacznie wydłuża procedury reklamacyjne.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje kary w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zastosuje się do prawomocnej decyzji administracyjnej. Wówczas za każdy dzień zwłoki grożą mu sankcje finansowe w wysokości do 10 tys. euro. Mając na względzie opóźnienia w wykonaniu decyzji przez Telekomunikację Polską, a także brak widocznej poprawy sytuacji konsumentów, Prezes Urzędu nałożył na spółkę kary, przyjmując następujące stawki dzienne:
-
wobec obowiązków z terminem wykonania wyznaczonym na 27 kwietnia 2004 roku - 500 euro (2039,85 złotych),
-
wobec obowiązków z terminem wykonania wyznaczonym na 27 maja 2004 roku - 1000 euro (4079,70 złotych),
-
wobec obowiązków z terminem wykonania wyznaczonym na 27 czerwca 2004 roku - 1500 euro (6119,55 złotych).
Biorąc pod uwagę powyższe, kary za niewykonanie poszczególnych części decyzji Prezesa UOKiK wyniosły:
Działanie | Zwłoka w wykonaniu decyzji | Kara |
nieumożliwienie osobistego kontaktu z dyrektorami i kierownikami Pionu Kontaktów z Klientami (termin wyznaczony na 27 maja 2004 roku) | 34 dni ×4079,70 zł | 138 710 zł |
niewprowadzenie w życie zasady, zgodnie z którą pracownicy "Błękitnej Linii" mieli rozpatrywać reklamacje, gdy nie wymaga to dodatkowych działań wyjaśniających (termin wyznaczony na 27 maja 2004 roku) | 225 dni ×4079,70 zł | 917 932 zł |
nieuporządkowanie zaległych reklamacji, skarg, zgłoszeń i zamówień oraz podjętych działań windykacyjnych (termin wyznaczony na 27 czerwca 2004 roku) | 194 dni ×6119,55 zł | 1 187 193 zł |
brak rozbicia okresów fakturowania w czasie, z podziałem na regiony dla poszczególnych grup abonentów oraz niezamieszczanie na fakturach informacji o wysokości zadłużenia danego klienta (termin wyznaczony na 27 kwietnia 2004 roku) | 255 dni ×2039,85 zł | 520 162 zł |
niewstrzymanie przeprowadzanych na bieżąco oraz planowanych windykacji do czasu uporządkowania wszystkich wątpliwych i reklamowanych przez klientów przypadków (termin wyznaczony na 27 maja 2004 roku) | 225 dni ×4079,70 zł | 917 932 zł |
nieopracowanie standardowego elektronicznego sposobu rozliczeń zleceń stałych (termin wyznaczony na 27 kwietnia 2004 roku) | 255 dni ×2039,85 zł | 520 162 zł |
Łącznie kara na Telekomunikację Polską za niewykonanie zaległej decyzji wyniosła ponad 4 mln 200 tys. złotych. Przy ustalaniu jej wysokości Prezes UOKiK uwzględnił częściowe wywiązanie się z nałożonych na spółkę obowiązków. TP SA między innymi umożliwiła konsumentom bezpośrednie wizyty w Centrach Relacji z Klientami w celu uzyskania obsługi posprzedażnej (porada, informacja, rozpatrzenie skarg i reklamacji, itp.). W terminie określonym decyzją spółka zorganizowała ponadto kampanię informacyjną prezentującą możliwości kontaktu z pracownikami (wraz z adresami, numerami telefonów i faksów), a także umożliwiła zgłaszanie reklamacji, skarg, awarii telefonu oraz przeniesienia linii za pomocą formularza elektronicznego.
Decyzja nie jest prawomocna, spółce przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Komentarze / 47
Dodaj komentarz-
dick pisze: 2005-04-14 11:32Zapłacimy to MY czyli klienci0
-
Q! pisze: 2005-04-14 11:34*** dick -- nieprawda! czy TelePies z powodu kary podwyzsza wam olaty? nie sadze..0
-
Yan pisze: 2005-04-14 11:35Dobrze im tak...0
-
...piotr... pisze: 2005-04-14 11:40sami się zniszczą błędnymi posunięciami.0
-
elmo11 pisze: 2005-04-14 11:45*** dick - ja na pewno nie zapłace bo już dawno im podziękowałem :)0
-
wet pisze: 2005-04-14 11:47*elmo11: ...i to jest sposób!0
-
Caspian pisze: 2005-04-14 11:51Dobrze sie dzieje. Ok 50% abonentow TPSA nie ma pojecia jakie cuda sie dzieja u ich operatora. Dowiaduja sie w momencie uzycia "Blekitnej Linii" Czas aby skrywana prawda o TPSA wyszla na jaw.0
-
krejzi pisze: 2005-04-14 11:53Takie newsy z rana to ja lubię. Szkoda tylko, że pośrednio z naszych pieniędzy pójdzie ta kara...0
-
ramodon pisze: 2005-04-14 11:54Ja juz w lipcu im podziekuje,i nigdy,ale to przenigdy wiecej tam nie wroce!!!!!I Wam wszystkim tez to radze!!!!A dlaczego - pracuje dla nich!!!!!!!!!!!!!Niestety:((((0
-
5000087 pisze: 2005-04-14 11:54I BARDZO DOBRZE!!! UWAŻAM ŻE I TAK TA KARA JEST ZA MAŁA!!! MOŻE W KOŃCU TELEKOMUNA ZACZNIE TRAKTOWAĆ LUDZI PO LUDZKU ;-)0
-
artureq pisze: 2005-04-14 11:57na szczeście mam netie :)0
-
Major Bień pisze: 2005-04-14 11:58Bardzo dobrze. Co miesiąc powinni takie kary płacić, za wieloletnie utrwalanie monopolu i niszczenie rynku telekomunikacyjnego w Polsce.0
-
Killer! pisze: 2005-04-14 12:02Ciekawe kogo zwolnia :P A swoja droga moze zaczna cos robic w strone tanszych aonamentow i polaczen0
-
Żurek pisze: 2005-04-14 12:11I tam zaplaca z wojego,twojego,NASZEGO ABONAMENTU!0
-
Michał pisze: 2005-04-14 12:12**q** Nie ??? a zobacz ile kosztował abonament a ile teraz wynosi najtanszy abonament dla nowych linii. I zaraz będzie podwyżka dla obecnych. Zobacz ilu operatorów wzieło na siebie w całosci lub częściowo podwyżke VAT a co zrobiła TP. Zobacz jakie sa ceny Neo w porównaniu do ofert innych operatorów.0
-
neko pisze: 2005-04-14 12:23szkoda tylko tych ludzi co przez tą kare pojdą na bruk..ja juz nie dzwonie z tp trzymam tylko abo. soc. dla zachowania numeru0
-
Q! pisze: 2005-04-14 12:25*** Michal -- ano nie! :-) podwyzki byly (sa?) nie z powodu kar(y) -- ani tej, ani zapewne poprzedniej/-ich.. poza tym sam dobrowolnie zgodziles sie na korzystanie z uslug TelePsa -- czyz nie? wiec jesli juz zaplaciles za wykonane uslugi to ta kasa nie jest juz Twoja i nie Ty nia rozporzadzasz.. a jesli sie nie podoba to masz wybor -- mozesz wybrac innego operatora (ktory zapewne lepiej spozytkuje przychody/dochody) lub zrezygnowac z uslug TelePsa.. proste, nie? ;-)0
-
sleza pisze: 2005-04-14 12:30od listopada nie jestem ich abonentem-ale rachunki przychodzą cały czas.Niech szlag trafi TPSA.0
-
magic pisze: 2005-04-14 12:35ja niejestem klijętem tej złodziejskiej firmy .NIECH KLIJĘCI TP PRZYGOTUJĄ SWOJE PORTFELE....BĘDZIE W NICH FURCZAŁO....0
-
RafalG pisze: 2005-04-14 12:57PIĘKNIE! może to ich trochę zdyscyplinuje (a może tylko się łudzę). Oby tylko UOKiK był dalej tak wytrwały0
-
Michał pisze: 2005-04-14 12:58wiesz, ***kiu*** -pierniczysz. TP nie jest firmą działajacym na konkurencyjnym rynku ale MONOPOLISTĄ. Poza tym -odwracasz kota ogonem Zadałes pytanie -czy "z powodu kar TP podwyższa opłaty" ja podałem ci przykłady że podwyższa. I to fakt bezsporny. Twierdzisz ze nie z powodu kar - Twoja sprawa. A ja twierdze że cześciowo z powodu kar.0
-
mapas pisze: 2005-04-14 12:58a na dodatek w mniejszych miastach nawet nie ma żadnej alternatywy wstosunku do TP S.A.. w ogóle dziadostwo z tą firmą0
-
mapas pisze: 2005-04-14 12:59oby do sierpnia a potem do widzenia!!!0
-
Major Bień pisze: 2005-04-14 13:00Lennox: co się martwisz czyimiś kosztami? Ważne, żebyś sam płacił niskie rachunki. Jak ktoś bardzo potrzebuje to zadzwoni na komórkę. Nie mam już stacjonarnego od dłuższego czasu i funkcjonuję bez problemu. Strefa Plus jest już od dawna. Oczywiście jak ktoś prowadzi działalność gospodarczą, przy założeniu, że to klienci dzwonią do firmy, to stacjonarka niestety jest konieczna.0
-
XYZ pisze: 2005-04-14 13:08I co nadal twierdzicie ze ten Zarzad i FT sa tak kompetentne i powinien zwalniac? Przeciez niekompetencja juzefiaka i innych sprzedawczykow bezposrednio jemu podleglych oraz ft jest porazajaca.... to taka podwojna moralnosc- oparta na okradaniu wlasnej firmy ...0
-
XYZ pisze: 2005-04-14 13:12Dziwia mnie niektore glosy gdzie niektorzy maja pretensje do TP ze jest realnie monopolista? Przeciez pretensje trzeba miec do Netii, Tele2, Sferii.... i wielu innych, ktorzy mogliby byc konkurencja ze nie buduja central, linii abopnenckich i tej calej wlasnej infrastruktury sieciowej!0
-
blobi pisze: 2005-04-14 13:28Następna kara...Ciekawe czy zapłacą :)0
-
Alexander25 pisze: 2005-04-14 13:34~~~XYZ - masz rację - konkurencja praktycznie nie robi nic , a tylko stęka że monopol, bo tak najłatwiej i najtaniej.0
-
sympatyczny pisze: 2005-04-14 14:02*Lennox co masz na mysli? o ile mi wiadomo wolno korzystac z kilku operatorow naraz i wybierac z ktorego sie dzwoni za pomoca prefixu...0
-
RaffiX pisze: 2005-04-14 14:24Dlaczego taka mała kara? :D0
-
XYZ pisze: 2005-04-14 14:38JKare to powinien placic Zarzad z wlasnego prywatnego majatku... juzefiak w zeszlym roku zarobil 35mln pln!0
-
XYZ pisze: 2005-04-14 14:42sorki..... 3,5mln... ale i tak mialby z czego zaplacic...0
-
Major Bień pisze: 2005-04-14 14:48Lennox: oczywiście masz rację. Ja pisałem o sytuacji monopolu, który mamy w Polsce. Jeżeli mam Francuzom płacić 42,70 podatku za telefon stacjonarny, to wolę go nie mieć i korzystać ze Strefy Plus, gdzie za te same pieniądze mam 165 minut lokalnych rozmów. Jeżeli byłoby jak w Germanii to pewnie korzystałbym ze stacjonarki.0
-
x pisze: 2005-04-14 15:18trylko 4,2 mln!?!0
-
XYZ pisze: 2005-04-14 15:28zabrac mu majatek prywatny.... bo tyle szkod co on swoja zlodziejska polityka zrobil to powinny splacac jego dzieci... Gdyby tak dla przykladu ukarac to nie byloby takich jak on, grabek i inni szkodnicy. Nastepca zastanowilby sie zanim by cos zrobil...0
-
Q! pisze: 2005-04-14 15:40*** Lennox (1036) -- tak, wiem.. i dlatego jeszcze trzymam stacjonarny, choc rozmawiam naprawde malo.. wlasnie przyszedl rachunek (dialog) -- wszystkich polaczen bylo za mniej niz abonament (32.20 / 34.16 + 3.66 za blokade 0-7xx).. w sumie to 91 JT.. mozna spokojnie od tego ojac z 15 jako "zmarnowane" przez wspanialy takt 180/180 i co wychodzi? 75 jednostek, czyli w porywach 55.50 pln (74 gr za min srednio).. a 15 pln / m-c to jednak cos jest -- czyz nie? do mnie tez malo dzwonia (czyli zmiana na koma by byla mozliwa), ale stacjonarke trzymam z przyzwyczajenia tak jakos.. :-) a jak trzeba gdzies zadzwonic (zwlaszcza na kom) to nawet o stacjonarnym nie mysle -- biore koma i dzwonie.. :-) (cdn)0
-
carlo pisze: 2005-04-14 15:40Dobrze tak złodzieją...0
-
Alkis pisze: 2005-04-14 15:42Nie uwierzycie ale tepsa nie chce poprawić błędnego imienia w rachunkach jakie mi wystawia. Telefon założony jest z 20 lat temu i było to zgłaszane wielokrotnie , w ostatnim czasie kilka razy ( przy okazji wizyt w telepunkcie) i do dziś nie chcą poprawić błędnego imenia w swojej bazie danych. Chyba to zgłoszę w uokik-u bo to chyba rekord Polski w najdłuzszej nie rozpatrzonej reklamacji.0
-
Q! pisze: 2005-04-14 15:43*** Michal (1058) -- mow mi jeszcze bo mam dreszcze.. Z POWODU KAR TelePies podwyzsza oplaty? interesujace.. a powiedz mi ile tych kar TelePies juz zaplacil? a powiedz mi jakie dochody ma TelePies? inna sprawa, ze spora czesc z nich jest transferowana do zabojadow (np. "piekne" logo "&").. no i kolejna kwestia -- przyjrzales sie kiedys polityce &TP i warunkom panujacym na rynku? sadzac po Twoich wypowiedziach to raczej nie masz o tym bladego pojecia..0
-
tarak pisze: 2005-04-14 16:09niech płacą!0
-
x pisze: 2005-04-14 16:20niech placa - tylko czemu tak malo jak na ich zarobki???0
-
yo_gi pisze: 2005-04-14 17:00hmmmm, niech płacą, ale ciekawe czy te pieniądze pójdą na coś przydatnego dla nas???0
-
issa pisze: 2005-04-14 17:05Coz to dla nich. Przeciez to tylko ok. 1/3 rocznych zarobkow zarzadu... Zrobi sie oszczednosci i sie kilkaset osob wiecej wyleje na bruk. I juz bedzie na kare..0
-
lokop12 pisze: 2005-04-14 22:473 spacje0
-
DustD pisze: 2005-04-15 10:51Dla informacji TP S.A. jeszcze nie zapłacila ŻADNEJ z nałożonych na nią kar wszystkie zostały odrzucone przez sądy, bo stać ich na takich prawników że debile z urzędu to mogą im jak to sie zwyczajowo mówi skoczyć.0
-
Mariusz. pisze: 2005-04-15 12:37Powinni im nałożyć taką karę, aby zbankrutowali :D:D:D0
-
Maras pisze: 2005-04-16 11:44dustD - zapłacili karę, to małą śmieszną 10 czy 20 tys zł. a to że przed sądem kary sa odrzucane swiadczy tylko o tym że większość zarzutów wobec TP to były bzdury, a URT (a potem URTiP) i UOKiK nie miały sensownych argumentów. W przypadku BL tp powinna zapłacić karę, szkoda tylko że głąb który wymyślił tą Obłędną Linię zwiał już z okrętu TP.0