Apple otworzy w Europie dostęp do płatności NFC

Drukuj
Apple otworzy w Europie dostęp do płatności NFC
Apple otworzy w Europie dostęp do płatności NFC

Komisja Europejska uznała zobowiązania zaproponowane przez Apple dotyczące płatności NFC.

Zobowiązania te są odpowiedzią na obawy Komisji dotyczące konkurencji związane z odmową Apple przyznania konkurentom dostępu do standardowej technologii używanej do płatności zbliżeniowych za pomocą iPhone'ów.

Apple Pay to własny portfel mobilny Apple, który umożliwia użytkownikom iPhone'ów płacenie za pomocą ich urządzeń w sklepach i online.

Apple kontroluje każdy aspekt swojego ekosystemu, w tym warunki dostępu dla deweloperów portfeli mobilnych.

W swoim dochodzeniu Komisja wstępnie stwierdziła, że Apple nadużyło swojej dominującej pozycji, odmawiając udostępnienia wejścia NFC w iOS konkurencyjnym deweloperom portfeli mobilnych, rezerwując taki dostęp tylko dla Apple Pay.

Według komisji, odmowa Apple wykluczyła rywali Apple Pay z rynku i doprowadziła do mniejszej innowacyjności i wyboru dla użytkowników mobilnych portfeli iPhone'a.

Takie zachowanie może naruszać art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który zakazuje nadużywania pozycji dominującej.

Apple początkowo zaproponowało następujące zobowiązania:

  • Umożliwienie zewnętrznym dostawcom portfeli dostępu do wejścia NFC na urządzeniach iOS bezpłatnie, bez konieczności korzystania z Apple Pay lub Apple Wallet. Apple umożliwi dostęp do NFC w trybie emulacji karty hosta ("HCE"). HCE pozwala bezpiecznie przechowywać dane uwierzytelniające płatności i realizować transakcje za pomocą NFC, bez polegania na bezpiecznym elemencie w urządzeniu.
  • Zastosowanie sprawiedliwej, obiektywnej, przejrzystej i niedyskryminującej procedury oraz kryteriów kwalifikowalności w celu przyznania dostępu do NFC zewnętrznym deweloperom aplikacji portfeli mobilnych.
  • Umożliwienie użytkownikom łatwego ustawiania aplikacji do płatności HCE jako domyślnej aplikacji do płatności w sklepach oraz korzystania z odpowiednich funkcji, takich jak Field Detect (która otwiera domyślną aplikację płatniczą użytkownika, gdy zablokowany iPhone zostanie przedstawiony czytnikowi NFC), Double-click (która uruchamia domyślną aplikację płatniczą po dwukrotnym kliknięciu przycisku bocznego lub głównego telefonu) oraz narzędzia uwierzytelniające, takie jak Touch ID, Face ID i hasło urządzenia.
  • Ustanowienie mechanizmu  monitorowania i oddzielnego systemu rozstrzygania sporów, aby umożliwić niezależny przegląd decyzji Apple ograniczających dostęp.
  • Zastosowanie wyżej wymienionych zobowiązań do wszystkich zewnętrznych deweloperów aplikacji mobilnych mających siedzibę w Europejskim Obszarze Gospodarczym ("EOG") oraz do wszystkich użytkowników systemu iOS posiadających identyfikator Apple ID zarejestrowany w EOG, również podczas tymczasowych podróży poza EOG.

W okresie od 19 stycznia 2024 r. do 19 lutego 2024 r. Komisja przeprowadziła testy rynkowe zobowiązań Apple i skonsultowała się ze wszystkimi zainteresowanymi stronami trzecimi, aby sprawdzić, czy usuną one jej obawy dotyczące konkurencji. W świetle wyników tego testu rynkowego Apple zmieniło pierwotną propozycję i zobowiązało się:

  • Rozszerzenia możliwości inicjowania płatności za pomocą aplikacji płatniczych HCE w innych terminalach certyfikowanych przez branżę, takich jak telefony sprzedawców lub urządzenia używane jako terminal (tzw. SoftPOS), jeśli jest to włączone.
  • Wyraźne potwierdzenie, że deweloperzy HCE nie są pozbawieni możliwości łączenia funkcji płatności HCE z innymi funkcjami lub przypadkami użycia NFC.
  • Usunięcie wymogu posiadania przez deweloperów licencji dostawcy usług płatniczych ("PSP") lub wiążącej umowy z PSP w celu uzyskania dostępu do danych wejściowych NFC.
  • Umożliwienie deweloperom dostępu do NFC w celu wstępnego tworzenia aplikacji płatniczych dla zewnętrznych dostawców portfeli mobilnych.
  • Aktualizacja architektury HCE w celu zapewnienia zgodności ze zmieniającymi się standardami branżowymi wykorzystywanymi przez Apple Pay oraz kontynuowanie aktualizacji standardów, nawet jeśli nie są one już wdrażane przez Apple Pay, pod pewnymi warunkami.
  • Umożliwienie deweloperom monitowania użytkowników o łatwe skonfigurowanie domyślnej aplikacji płatniczej i przekierowywanie użytkowników do domyślnej strony ustawień NFC, umożliwiając domyślną konfigurację za pomocą zaledwie kilku kliknięć.
  • Zgodność z tymi samymi standardami branżowymi, co deweloperzy aplikacji płatniczych HCE oraz ochrona poufnych informacji uzyskanych w kontekście audytu.
  • Skrócenie terminów rozstrzygania sporów. Ponadto Apple zaoferowało dodatkową niezależność i gwarancje proceduralne dla powiernika monitorującego.

Komisja uznała, że ostateczne zobowiązania Apple rozwieją jej obawy o konkurencję związane z ograniczeniem przez Apple dostępu zewnętrznych deweloperów portfeli mobilnych do płatności NFC w sklepach dla użytkowników iOS z EOG. W związku z tym postanowiła uczynić je prawnie wiążącymi dla Apple.

Zobowiązania pozostaną w mocy przez dziesięć lat i będą miały zastosowanie w całym EOG. Ich wdrażanie będzie monitorowane przez wyznaczonego przez Apple powiernika monitorującego, który będzie składał sprawozdania Komisji przez ten sam okres.

Po wszczęciu formalnego postępowania antymonopolowego w sprawie zachowania Apple w czerwcu 2020 r., w maju 2022 r. Komisja przesłała Apple pisemne zgłoszenie zastrzeżeń. W styczniu 2024 r. Komisja przeprowadziła test rynkowy pierwszego zestawu zobowiązań Apple. Równolegle do dzisiejszej decyzji w sprawie zobowiązań na podstawie art. 9, Komisja przyjęła dziś również drugą decyzję zamykającą dochodzenie w sprawie ograniczeń online i domniemanej odmowy dostępu do Apple Pay dla określonych produktów konkurentów, które Komisja również wszczęła w czerwcu 2020 roku. Ta druga decyzja zamyka również wszystkie postępowania w odniesieniu do Wielkiej Brytanii, która nie jest już częścią EOG.

Jeśli dana firma nie dotrzyma zobowiązań, Komisja może nałożyć grzywnę w wysokości do 10% jej całkowitego rocznego obrotu, bez konieczności stwierdzenia naruszenia unijnych przepisów antymonopolowych, lub okresową karę pieniężną w wysokości 5% dziennego obrotu za każdy dzień nieprzestrzegania przepisów.

Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0
Drukuj

Komentarze / 0