Newsy

  • To podobno tylko tutaj wolno działa internet mobilny

    UKE twierdzi w swoim raporcie, że niemal cały obszar kraju (99%) na koniec 2023 r. był objęty zasięgiem internetu mobilnego o maksymalnej prędkości co najmniej 100 Mb/s.

    Podstawowym wskaźnikiem jakości internetu mobilnego jest prędkość do użytkownika29 raportowana przez operatorów sieci mobilnych w regularnej siatce kwadratów o polu 1 ha.

    Z danych udostępnionych przez operatorów MNO wynika, że na terenach silnie zurbanizowanych o gęstej sieci stacji bazowych oraz otwartych terenach o korzystnej topografii np. akwenach śródlądowych dostępne były wszystkie prędkości. Ponad połowa gospodarstw domowych znajdowała się w zasięgu maksymalnych prędkości powyżej 600 Mb/s, choć obszar ten obejmuje jedynie 13,3% powierzchni kraju.

    Najwyższe prędkości internetu mobilnego obejmowały przede wszystkim osiem największych aglomeracji miejskich, ale również i miasta średniej wielkości, a także większość miast powiatowych.

    Według danych operatorów i UKE, obszary o niższych parametrach prędkości internetu ograniczyły się do terenów niezurbanizowanych – szczególnie górskich, w tym Bieszczadzki i Magurski Park Narodowy, oraz dużych kompleksów leśnych np. Drawieński Park Narodowy, Puszcza Solska, Puszcza Notecka.

  • To podobno tylko tutaj wolno działa internet mobilny

    UKE twierdzi w swoim raporcie, że niemal cały obszar kraju (99%) na koniec 2023 r. był objęty zasięgiem internetu mobilnego o maksymalnej prędkości co najmniej 100 Mb/s.

    Podstawowym wskaźnikiem jakości internetu mobilnego jest prędkość do użytkownika29 raportowana przez operatorów sieci mobilnych w regularnej siatce kwadratów o polu 1 ha.

    Z danych udostępnionych przez operatorów MNO wynika, że na terenach silnie zurbanizowanych o gęstej sieci stacji bazowych oraz otwartych terenach o korzystnej topografii np. akwenach śródlądowych dostępne były wszystkie prędkości. Ponad połowa gospodarstw domowych znajdowała się w zasięgu maksymalnych prędkości powyżej 600 Mb/s, choć obszar ten obejmuje jedynie 13,3% powierzchni kraju.

    Najwyższe prędkości internetu mobilnego obejmowały przede wszystkim osiem największych aglomeracji miejskich, ale również i miasta średniej wielkości, a także większość miast powiatowych.

    Według danych operatorów i UKE, obszary o niższych parametrach prędkości internetu ograniczyły się do terenów niezurbanizowanych – szczególnie górskich, w tym Bieszczadzki i Magurski Park Narodowy, oraz dużych kompleksów leśnych np. Drawieński Park Narodowy, Puszcza Solska, Puszcza Notecka.

  • Liderzy płatnej telewizji w Polsce - Cyfrowy Polsat i Canal - goni ich PLAY

    Z płatnych usług telewizyjnych w 2023 r. w Polsce korzystało 75% gospodarstw domowych. Od 2020 r. penetracja utrzymuje się na prawie niezmienionym poziomie.

    Liczba użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2023 r. ustabilizowała się na poziomie 10,9 mln, o nieco ponad 33,7 tys. więcej niż rok wcześniej.

    Płatne usługi telewizyjne w Polsce dostarczane były drogą internetową, satelitarną oraz za pomocą technologii HFC.

    Największy procentowy udział w liczbie użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2023 r. miała telewizja satelitarna (44,9%). Na kolejnych miejscach uplasowały się telewizja kablowa (36,8%) i IPTV (18,1%).

    Pod kątem liczby użytkowników Cyfrowy Polsat zajął najwyższą pozycję na rynku płatnych usług telewizyjnych. Operator od kilku lat odnotowuje jednak spadek zainteresowania swoimi usługami. W 2023 r. przyciągnął 26,8% rynku, co oznacza spadek o 1,3 pp. w stosunku do 2022 r. Canal+ także nieznacznie zmniejszył swój udział (o 0,6 pp.) plasując się na drugim miejscu (18,9%). Obie firmy łącznie odpowiadają za niemal połowę wszystkich klientów płatnej telewizji.

    P4, dzięki przejęciu UPC, udało się przyciągnąć 14,8% użytkowników usług telewizyjnych. Tym samym firma po raz pierwszy pojawiła się na rynku płatnych usług telewizyjnych.

    Usługa telewizji satelitarnej jest bardzo rozpowszechniona samym spadek udziału telewizji satelitarnej w rynku płatnej telewizji w Polsce, ale dość szybko traci na popularności. Prognoza do 2027 r. zakłada zmniejszenie się zainteresowania usługą i tym samym spadek udziału telewizji satelitarnej w rynku płatnej telewizji o 8,6 pp. (do poziomu 36,3%) w stosunku do 2023 r.

    Rynek sieci kablowych tworzyło w 2023 r. 4 mln gospodarstw domowych. Według prognozy w 2027 r. zainteresowanie usługą będzie porównywalne do aktualnego poziomu, wyższe zaledwie. o niecały pp.

    Rosnącym segmentem rynku płatnej telewizji są usługi oferowane w technologii IPTV, tj. poprzez specjalnie wydzielone internetowe łącze. Biorąc pod uwagę trend wzrostowy w tym zakresie, można zakładać jego utrzymanie się w kolejnych latach. Zgodnie z prognozą w 2027 r. zainteresowanie usługą wzrośnie do 25,9%, o 7,8. pp. w stosunku do 2023 r.

    W 2023 r. wartość rynku płatnych usług telewizyjnych pozostała na prawie niezmienionym poziomie w porównaniu do 2022 r. osiągając poziom 6,83 mld zł. co stanowiło nieznaczny wzrost (o 0,5%) w stosunku do 2022 r.

    Użytkownicy płatnych usług telewizyjnych wygenerowali średni miesięczny przychód (ARPU) w 2023 r. w wysokości 52,4 zł – o 13 groszy więcej niż w roku poprzednim.

    Telewizja satelitarna, pomimo spadku o 1,9 pp. udziału w przychodach z rynku płatnych usług telewizyjnych w stosunku do poprzedniego roku, uzyskała w 2023 r. największy procentowy udział (47,7%). Telewizja kablowa z 39% udziałem znalazła się na drugim miejscu. Z roku na rok rośnie segment usług IPTV. W 2023 r. przychody z tej usługi osiągnęły 13,3% udziału w przychodach z płatnych usług telewizyjnych.

    Prawie 50% udziałów w przychodach z rynku płatnej telewizji na leżało w 2023 r. do Canal + i Cyfrowego Polsatu. Podmioty te osiągnęły odpowiednio 25,9% i 22%. W wyniku przejęcia UPC, na rynku usług telewizyjnych w 2023 r. pojawił się P4 z wynikiem 16,4%.

  • Liderzy płatnej telewizji w Polsce - Cyfrowy Polsat i Canal - goni ich PLAY

    Z płatnych usług telewizyjnych w 2023 r. w Polsce korzystało 75% gospodarstw domowych. Od 2020 r. penetracja utrzymuje się na prawie niezmienionym poziomie.

    Liczba użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2023 r. ustabilizowała się na poziomie 10,9 mln, o nieco ponad 33,7 tys. więcej niż rok wcześniej.

    Płatne usługi telewizyjne w Polsce dostarczane były drogą internetową, satelitarną oraz za pomocą technologii HFC.

    Największy procentowy udział w liczbie użytkowników płatnych usług telewizyjnych w 2023 r. miała telewizja satelitarna (44,9%). Na kolejnych miejscach uplasowały się telewizja kablowa (36,8%) i IPTV (18,1%).

    Pod kątem liczby użytkowników Cyfrowy Polsat zajął najwyższą pozycję na rynku płatnych usług telewizyjnych. Operator od kilku lat odnotowuje jednak spadek zainteresowania swoimi usługami. W 2023 r. przyciągnął 26,8% rynku, co oznacza spadek o 1,3 pp. w stosunku do 2022 r. Canal+ także nieznacznie zmniejszył swój udział (o 0,6 pp.) plasując się na drugim miejscu (18,9%). Obie firmy łącznie odpowiadają za niemal połowę wszystkich klientów płatnej telewizji.

    P4, dzięki przejęciu UPC, udało się przyciągnąć 14,8% użytkowników usług telewizyjnych. Tym samym firma po raz pierwszy pojawiła się na rynku płatnych usług telewizyjnych.

    Usługa telewizji satelitarnej jest bardzo rozpowszechniona samym spadek udziału telewizji satelitarnej w rynku płatnej telewizji w Polsce, ale dość szybko traci na popularności. Prognoza do 2027 r. zakłada zmniejszenie się zainteresowania usługą i tym samym spadek udziału telewizji satelitarnej w rynku płatnej telewizji o 8,6 pp. (do poziomu 36,3%) w stosunku do 2023 r.

    Rynek sieci kablowych tworzyło w 2023 r. 4 mln gospodarstw domowych. Według prognozy w 2027 r. zainteresowanie usługą będzie porównywalne do aktualnego poziomu, wyższe zaledwie. o niecały pp.

    Rosnącym segmentem rynku płatnej telewizji są usługi oferowane w technologii IPTV, tj. poprzez specjalnie wydzielone internetowe łącze. Biorąc pod uwagę trend wzrostowy w tym zakresie, można zakładać jego utrzymanie się w kolejnych latach. Zgodnie z prognozą w 2027 r. zainteresowanie usługą wzrośnie do 25,9%, o 7,8. pp. w stosunku do 2023 r.

    W 2023 r. wartość rynku płatnych usług telewizyjnych pozostała na prawie niezmienionym poziomie w porównaniu do 2022 r. osiągając poziom 6,83 mld zł. co stanowiło nieznaczny wzrost (o 0,5%) w stosunku do 2022 r.

    Użytkownicy płatnych usług telewizyjnych wygenerowali średni miesięczny przychód (ARPU) w 2023 r. w wysokości 52,4 zł – o 13 groszy więcej niż w roku poprzednim.

    Telewizja satelitarna, pomimo spadku o 1,9 pp. udziału w przychodach z rynku płatnych usług telewizyjnych w stosunku do poprzedniego roku, uzyskała w 2023 r. największy procentowy udział (47,7%). Telewizja kablowa z 39% udziałem znalazła się na drugim miejscu. Z roku na rok rośnie segment usług IPTV. W 2023 r. przychody z tej usługi osiągnęły 13,3% udziału w przychodach z płatnych usług telewizyjnych.

    Prawie 50% udziałów w przychodach z rynku płatnej telewizji na leżało w 2023 r. do Canal + i Cyfrowego Polsatu. Podmioty te osiągnęły odpowiednio 25,9% i 22%. W wyniku przejęcia UPC, na rynku usług telewizyjnych w 2023 r. pojawił się P4 z wynikiem 16,4%.

  • Transmisja danych hitem roamingu - wzrost o ponad 40 procent

    UKE podało, że w 2023 r. łączny czas trwania połączeń głosowych wychodzących w roamingu aktywnym klientów polskich operatorów wyniósł 3,73 mld minut, o 3,5% mniej niż w roku poprzednim.

    Użytkownicy polskich sieci komórkowych korzystający z roamingu wysłali w 2023 r. 801 mln SMS-ów, o 2,2% więcej niż w roku po przednim. Od 2021 r. utrzymuje się trend wzrostowy liczby SMS-ów wysłanych w roamingu.

    W 2023 r. użytkownicy przesłali w roamingu 131 010 TB danych, co oznacza wzrost o 42,7% rok do roku.

  • Teraz nju zupełnie za darmo

    Teraz nju zupełnie za darmo

    Orange udostępnił promocję dla klientów przenoszących swój numer do nju w ofercie na abonament.

    Dzięki niej za pierwsze trzy miesiące korzystania klienci zapłacą 0 zł.

    Aby skorzystać z promocji wystarczy tylko przenieść numer od innego operatora.

    Na jednym koncie można mieć maksymalnie pięć numerów.

  • Teraz nju zupełnie za darmo

    Teraz nju zupełnie za darmo

    Orange udostępnił promocję dla klientów przenoszących swój numer do nju w ofercie na abonament.

    Dzięki niej za pierwsze trzy miesiące korzystania klienci zapłacą 0 zł.

    Aby skorzystać z promocji wystarczy tylko przenieść numer od innego operatora.

    Na jednym koncie można mieć maksymalnie pięć numerów.

  • Teraz nju zupełnie za darmo

    Teraz nju zupełnie za darmo

    Orange udostępnił promocję dla klientów przenoszących swój numer do nju w ofercie na abonament.

    Dzięki niej za pierwsze trzy miesiące korzystania klienci zapłacą 0 zł.

    Aby skorzystać z promocji wystarczy tylko przenieść numer od innego operatora.

    Na jednym koncie można mieć maksymalnie pięć numerów.

  • chatGPT-4o wchodzi do zegarków Amazfit

    Zepp Health zaprezentował dziś Zepp OS 4 - najnowszy system operacyjny dla swoich zegarków Amazfit.

    Zepp OS 4 współpracuje z chatGPT-4o.

    W pierwszej kolejności beneficjentami najnowszego systemu operacyjnego Zepp OS 4 będą użytkownicy serii Amazfit Active i Amazfit Balance.

    Aktualizacja sportowych zegarków – Amazfit T-Rex Ultra, Amazfit Falcon i Amazfit Cheetah – rozpocznie się pod koniec 2024 r.

    Co nowego przynosi Zepp OS 4?

    • Synergia Zepp Flow i chatGPT-4o
    • Rozszerzone możliwości językowe i głosowe Zepp Flow
    • Współpraca z urządzeniami innych marek
    • Nowe aplikacje w ekosystemie Amazfit, a także nowe funkcje sportowe i zdrowotne w zegarkach Amazfit
    • Możliwość personalizowania interfejsu z danymi treningowymi

    Zepp OS 4 rozbudowuje możliwości, jakie oferuje Zepp Flow poprzez integrację z technologią chatGPT-4o.

    Użytkownicy mogą płynnie sterować swoimi smartwatchami Amazfit za pomocą poleceń głosowych, bez konieczności używania przycisków lub wypowiadania konkretnych komend.

    Interfejs Zepp OS 4 umożliwia m.in. intuicyjne zarządzanie ustawieniami, inicjowanie połączeń telefonicznych Bluetooth (np. na numer alarmowy 112) czy błyskawiczne odpowiadanie na wiadomości WhatsApp wysyłane z urządzeń z Androidem (iOS będzie obsługiwany w najbliższej przyszłości). Wszystko to za pomocą głosu i w naturalnym języku użytkownika.

    Wraz z aktualizacją do Zepp OS 4 głos zyska też Zepp Flow. W swojej pierwszej wersji, dostępnej w ramach Zepp OS 3.5, rozwiązanie wyświetlało odpowiedzi w formie tekstowej na ekranie zegarka. Teraz będzie mogło odpowiadać także głosowo. Najpierw w językach angielskim i niemieckim, a pod koniec lipca także po francusku, hiszpańsku, koreańsku, japońsku, portugalsku i włosku.

    Zepp OS 4 umożliwi ponadto integrację z wieloma urządzeniami peryferyjnymi. Użytkownicy za pośrednictwem zegarków Amazfit będą mogli sterować m.in. głośnikami Sonos, licznikami rowerowymi Garmin i kamerami sportowymi GoPro.

    Zepp OS 4 rozbudowuje także ekosystem własnych aplikacji. Nowe rozwiązania, skierowane do osób aktywnych fizycznie, umożliwią m.in.:

    • Odczyt szerokości i długości geograficznej, wysokość nad poziomem morza oraz ciśnienie powietrza w miejscu, gdzie trenuje użytkownik;
    • Pomiar odległości w linii prostej między dwoma wskazanymi punktami;
    • Wyświetlanie danych treningowych w trybie nocnym;
    • Wyliczenie uśrednionej mocy biegowej (tzw. Running Power), którą użytkownik może utrzymać przez godzinę biegania lub jazdy na rowerze;
    • Wyliczenie ilości węglowodorów i tkanki tłuszczowej, które użytkownik może spalić w trakcie ćwiczeń (wartości podawane będą w gramach);

    Dodatkowo użytkownicy Cheetah, Falcon i T-Rex Ultra otrzymają dostęp do specjalnej aplikacji Workout Extension. Aplikacja ta umożliwi personalizację interfejsu z danymi treningowymi (obecnie ekosystem Zepp Health oferuje ponad 300 miniaplikacji i 5700 tarcz na zegarki).

    Do dziś Amazfit Active i Amazfit Balance, jako pierwsze smartwatche z Zepp OS 4, otrzymały po sześć aktualizacji, a w ich ramach dostęp do dziesiątek nowych rozwiązań. Od swoich jesiennych premier Amazfit Active zyskał ponad 30 nowych funkcji, a Amazfit Balance ponad 50.

    Obecnie Amazfit Active kosztuje ok. 550 zł, a Amazfit Balance – ok. 1200 zł.

  • Przeciętny Polak mniej rozmawia i mniej wysyła SMSów i MMSów

    Penetracja usługami telefonii ruchomej w Polsce, liczona jako liczba kart SIM w odniesieniu do liczby ludności wg danych GUS (stan na grudzień 2023 r.), wyniosła 138,7% i spadła w stosunku do 2022 r. o 0,6 pp.

    Są to karty 4 MNO i 139 operatorów wirtualnych.

    Liczba aktywnych kart SIM spadła rok do roku o 0,2 mln osiągając poziom 52,4 mln. Liczba kart M2M osiągnęła poziom 7,7 mln sztuk.

    W 2023 r. odnotowano niewielki spadek liczby aktywnych kart SIM prepaid – do poziomu 13,6 mln użytkowników.

    Dominującą formą dostępu nadal pozostaje usługa postpaid (74,1%).

    2023 r. nie przyniósł większych zmian w zakresie udziałów operatorów pod względem liczby użytkowników telefonii ruchomej.

    Niezmiennie liderem zestawienia został P4 z udziałem 30,1%. Drugie miejsce zajmował Orange (26,6%). Trzecia pozycja należała do Polkomtela (20,3%).

    Łączne wpływy operatorów z usług telefonii ruchomej wyniosły w 2023 r. 15,3 mld zł i były o 6,3% wyższe niż rok wcześniej.

    Średni miesięczny przychód na użytkownika wzrósł do 24,2 zł. Było to konsekwencją wzrostu przychodów w ramach opłat abonamentowych o 8%.

    Pierwszą pozycję pod względem przychodów osiągniętych w 2023 r. uzyskał Orange z udziałem 27,3%. Na drugim miejscu znalazł się Polkomtel (25,3%). T-Mobile z 23,3% ogółu przychodów z telefonii ruchomej uplasował się na trzeciej pozycji.

    W porównaniu do 2022 r. spadek udziałów w rynku odnotowali: Orange (spadek o 0,6 pp), Polkomtel (o 0,8 pp.). T-Mobile i P4 zyskali odpowiednio 0,4 pp. i 1,1 pp.

    Użytkownicy telefonii ruchomej wykonali w 2023 r. połączenia o łącznym czasie trwania 111,3 mld minut. Statystycznie na każdego mieszkańca Polski przypadło 2 958 minut w ciągu roku, co było wartością mniejszą o 108 minut w porównaniu do 2022 r. Przeciętny Polak w miesiącu spędził średnio 4,1 godzin na rozmowach telefonicznych.

    W 2023 r. wysłano łącznie około 37,8 mld SMS-ów, o 1,4% mniej niż rok wcześniej. Statystycznie każdy Polak wysłał 84 SMS-y w miesiącu.

    W 2023 r. użytkownicy wysłali około 2,3 mln wiadomości MMS, co oznaczało spadek o ok. 7,3% w porównaniu do 2022 r. Utrzymana została średnia 5 MMS-ów miesięcznie na jednego mieszkańca Polski.

    Transmisja danych w sieciach ruchomych wzrosła w 2023 r. o 20,0% w porównaniu do 2022 r., przesłanych i odebranych zostało 9 583 PB danych. W ujęciu statystycznym na jednego Polaka przypadło średnio 260 GB danych przesłanych w ciągu roku, o około 45 GB więcej niż w 2022 r.

  • Liga Mistrzów UEFA w CANAL+ - nowe kanały i pakiet Super Sport

    CANAL+ ogłosił wprowadzenie specjalnego pakietu dla fanów Ligi Mistrzów UEFA.

    Od dziś dostępny jest nowy pakiet Super Sport, który zapewnia dostęp do wszystkich meczów Ligi Mistrzów UEFA, wybranych meczów Ligi Młodzieżowej UEFA oraz Superpucharu UEFA.

    Pakiet obejmuje siedem kanałów CANAL+ EXTRA oraz kolekcję VOD, dostępne zarówno przez satelitę, jak i w serwisie streamingowym CANAL+ online.

    Pakiet Super Sport jest dostępny dla abonentów oferty satelitarnej CANAL+ w cenie 20 zł/mies. przy zobowiązaniu oraz 30 zł/mies. bez zobowiązania. Od sierpnia pakiet będzie dostępny także w ofercie subskrypcyjnej CANAL+ online.

    W skład pakietu Super Sport wejdzie:     

    • Kanał CANAL+ EXTRA 1 nadawany 24/7 przez satelitę i przez internet w serwisie CANAL+ online 
    • Kanały eventowe CANAL+ EXTRA 2, CANAL+ EXTRA 3, CANAL+ EXTRA 4 uruchamiane na czas rozgrywanych meczów i nadawane przez satelitę oraz przez internet w serwisie CANAL+ online  
    • Dodatkowe kanały eventowe CANAL+ EXTRA 5, CANAL+ EXTRA 6, CANAL+ EXTRA 7 uruchamiane na czas rozgrywanych meczów. Kanały będą dostępne wyłącznie na dekoderach podłączonych do internetu oraz w serwisie streamingowym CANAL+ online
    • Kolekcja VOD SUPERSPORT dostępna na dekoderze podłączonym do internetu i w serwisie CANAL+ online  

    CANAL+ wprowadza również nowe programy dedykowane Lidze Mistrzów UEFA, w tym magazyny skrótów, programy piłkarskie oraz studia przed- i pomeczowe z udziałem ekspertów piłkarskich.

    Od dzisiaj również można zakupić pakiet Entry+, który obejmuje pełną ofertę kanałów CANAL+ oraz pakiet Super Sport z transmisjami Ligi Mistrzów UEFA, w cenie 65 zł miesięcznie. W ramach pakietu Entry+ użytkownicy mają dostęp do 71 kanałów telewizyjnych, w tym rozgrywek PKO BP Ekstraklasy, wybranych meczów Premier League, LaLiga, NBA oraz turniejów tenisowych z cyklu WTA z udziałem Igi Świątek.

    Abonenci oferty satelitarnej CANAL+ będą mogli oglądać kanały z pakietu Super Sport także w serwisie CANAL+ online, który jest dostępny bez dodatkowych opłat i umożliwia oglądanie wybranych kanałów oraz treści na żądanie na niemal dowolnym urządzeniu.

    Za dodatkowe 10 zł miesięcznie (75 zł/mies.), klienci mogą rozszerzyć pakiet Entry+ o kanały Eleven Sports i Viaplay Medium, zyskując tym samym pełną ofertę kanałów CANAL+ oraz dostęp do Ligi Mistrzów UEFA w pakiecie Super Sport.

  • Liga Mistrzów UEFA w CANAL+ - nowe kanały i pakiet Super Sport

    CANAL+ ogłosił wprowadzenie specjalnego pakietu dla fanów Ligi Mistrzów UEFA.

    Od dziś dostępny jest nowy pakiet Super Sport, który zapewnia dostęp do wszystkich meczów Ligi Mistrzów UEFA, wybranych meczów Ligi Młodzieżowej UEFA oraz Superpucharu UEFA.

    Pakiet obejmuje siedem kanałów CANAL+ EXTRA oraz kolekcję VOD, dostępne zarówno przez satelitę, jak i w serwisie streamingowym CANAL+ online.

    Pakiet Super Sport jest dostępny dla abonentów oferty satelitarnej CANAL+ w cenie 20 zł/mies. przy zobowiązaniu oraz 30 zł/mies. bez zobowiązania. Od sierpnia pakiet będzie dostępny także w ofercie subskrypcyjnej CANAL+ online.

    W skład pakietu Super Sport wejdzie:     

    • Kanał CANAL+ EXTRA 1 nadawany 24/7 przez satelitę i przez internet w serwisie CANAL+ online 
    • Kanały eventowe CANAL+ EXTRA 2, CANAL+ EXTRA 3, CANAL+ EXTRA 4 uruchamiane na czas rozgrywanych meczów i nadawane przez satelitę oraz przez internet w serwisie CANAL+ online  
    • Dodatkowe kanały eventowe CANAL+ EXTRA 5, CANAL+ EXTRA 6, CANAL+ EXTRA 7 uruchamiane na czas rozgrywanych meczów. Kanały będą dostępne wyłącznie na dekoderach podłączonych do internetu oraz w serwisie streamingowym CANAL+ online
    • Kolekcja VOD SUPERSPORT dostępna na dekoderze podłączonym do internetu i w serwisie CANAL+ online  

    CANAL+ wprowadza również nowe programy dedykowane Lidze Mistrzów UEFA, w tym magazyny skrótów, programy piłkarskie oraz studia przed- i pomeczowe z udziałem ekspertów piłkarskich.

    Od dzisiaj również można zakupić pakiet Entry+, który obejmuje pełną ofertę kanałów CANAL+ oraz pakiet Super Sport z transmisjami Ligi Mistrzów UEFA, w cenie 65 zł miesięcznie. W ramach pakietu Entry+ użytkownicy mają dostęp do 71 kanałów telewizyjnych, w tym rozgrywek PKO BP Ekstraklasy, wybranych meczów Premier League, LaLiga, NBA oraz turniejów tenisowych z cyklu WTA z udziałem Igi Świątek.

    Abonenci oferty satelitarnej CANAL+ będą mogli oglądać kanały z pakietu Super Sport także w serwisie CANAL+ online, który jest dostępny bez dodatkowych opłat i umożliwia oglądanie wybranych kanałów oraz treści na żądanie na niemal dowolnym urządzeniu.

    Za dodatkowe 10 zł miesięcznie (75 zł/mies.), klienci mogą rozszerzyć pakiet Entry+ o kanały Eleven Sports i Viaplay Medium, zyskując tym samym pełną ofertę kanałów CANAL+ oraz dostęp do Ligi Mistrzów UEFA w pakiecie Super Sport.

  • T-Mobile rozdaje darmowe pakiety GB do wykorzystania w roamingu

    T-Mobile z okazji wakacji udostępnia darmowe pakiety internetowe.

    1 GB w roamingu UE na 30 dni

    Oferta będzie dostępna od 2 lipca 2024 roku do jej odwołania, ale nie dłużej niż do 31 sierpnia 2024 roku.

    Oferta skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców posiadających umowy w taryfach Magenta Biznes oraz Jump proFirma.

    Aby skorzystać z bezpłatnego pakietu 1 GB, abonenci muszą aktywować bonus poprzez aplikację Mój T-Mobile.

    Kluczowe warunki:

    1. Aktywacja bonusu możliwa jest tylko raz w okresie trwania oferty.
    2. Bonus obowiązuje wyłącznie w Strefie Roamingowej 1A, obejmującej kraje Unii Europejskiej.
    3. Po aktywacji, bonus musi zostać wykorzystany w ciągu 30 dni, po czym niewykorzystane dane przepadają.
    4. Bonus jest jednorazowy i nie odnawia się automatycznie.
    5. W przypadku aktywacji innych płatnych pakietów, dane z bonusu będą wykorzystywane w pierwszej kolejności.

    Proces aktywacji bonusu może trwać do 72 godzin, a abonenci zostaną poinformowani o jego uruchomieniu za pomocą SMS-a. W trakcie korzystania z bonusu, użytkownicy będą otrzymywać SMS-y informujące o rozpoczęciu korzystania z danych oraz o pozostałych 200 MB.

    W przypadku wyczerpania bonusu i braku innych aktywnych pakietów, naliczane będą standardowe opłaty roamingowe zgodnie z obowiązującą umową.

    Dane zużywane w ramach bonusu nie wpływają na limit wydatków na transmisję danych w roamingu ustalony na koncie abonenta. Status bonusu można sprawdzić w aplikacji Mój T-Mobile lub kontaktując się z Biurem Obsługi Abonenta.

    Oferta obowiązuje od 2 lipca 2024 roku.

    Pakiet 5 GB na 30 dni w roamingu UE dla abonentów MIX

    Kluczowe warunki i szczegóły oferty obejmują:

    1. Podstawowe informacje o ofercie:

      • Oferta dostępna od 2 lipca 2024 roku do jej wycofania, nie później niż do 31 lipca 2024 roku.
      • Dotyczy abonentów taryfy Frii MIX.
    2. Co otrzymujesz?

      • Bezpłatny Pakiet 5 GB mobilnego internetu do wykorzystania w ciągu 30 dni w Strefie Roamingowej 1A oraz w Albanii, Czarnogórze i Macedonii.
    3. Warunki skorzystania z Bonusu:

      • Posiadanie karty SIM umożliwiającej wykonywanie połączeń wychodzących oraz dodatnie saldo konta.
    4. Jak aktywować bonus?

      • Aktywację Bonusu można zlecić po zalogowaniu się do aplikacji Mój T-Mobile i wybraniu odpowiedniej opcji w zakładce „Usługi dodatkowe”.
    5. Jak działa Bonus?

      • W przypadku aktywacji płatnego pakietu „Travel&Surf UE – Pakiety Internetowe w Roamingu dla Abonentów MIX”, jednostki z Bonusu zostaną wykorzystane w pierwszej kolejności.
      • Aktywacja Bonusu nie wpływa na okres ważności innych aktywnych pakietów.
      • Dane z Pakietu są rozliczane według kolejności zarejestrowania wykonanych połączeń w systemie naliczającym opłaty.
      • Transmisja danych w ramach Bonusu nie wpływa na obowiązujący na koncie limit wydatków na transmisję danych w roamingu.
      • Bonus zostanie włączony nie później niż w ciągu 72 godzin od momentu zlecenia jego aktywacji i potwierdzony SMS-em.
      • Bonus jest jednorazowy, nie odnawia się automatycznie i można go aktywować tylko raz w okresie trwania oferty.
      • Po wykorzystaniu Pakietu, transmisja danych jest rozliczana zgodnie z cennikiem taryfy lub ofertą aktywną na koncie abonenta.
    6. Jak sprawdzić status?

      • Status usługi można sprawdzić w aplikacji Mój T-Mobile.
      • Abonenci zostaną poinformowani SMS-em o skutecznej lub nieskutecznej aktywacji Bonusu oraz o jego wygaśnięciu.

    Pakiet 5 GB na 30 dni w roamingu UE dla użytkowników na kartę

    Ostatnia oferta skierowana jest dla użytkowników taryfy GO! w T-Mobile na kartę - „Pakiet 5GB na 30 dni w roamingu w UE”. 

    Szczegółowe warunki oferty obejmują:

    1. Podstawowe informacje o ofercie:

      • Oferta dostępna od 2 lipca 2024 roku do jej wycofania, nie później niż do 31 lipca 2024 roku.
      • Dotyczy użytkowników taryfy GO! w T-Mobile na kartę.
    2. Co otrzymujesz?

      • Bezpłatny Pakiet 5 GB mobilnego internetu do wykorzystania w ciągu 30 dni w Strefie Roamingowej 1A.
    3. Warunki skorzystania z Bonusu:

      • Posiadanie karty SIM umożliwiającej wykonywanie połączeń wychodzących oraz dodatnie saldo konta.
    4. Jak aktywować bonus?

      • Aktywację Bonusu można zlecić po zalogowaniu się do aplikacji Mój T-Mobile i wybraniu odpowiedniej opcji w zakładce „Usługi dodatkowe”.
    5. Jak działa Bonus?

      • W przypadku aktywacji płatnego pakietu „Travel&Surf - Pakiety Internetowe w Roamingu dla Użytkowników T-Mobile na Kartę”, jednostki z Bonusu zostaną wykorzystane w pierwszej kolejności.
      • Aktywacja Bonusu nie wpływa na okres ważności innych aktywnych pakietów.
      • Dane z Pakietu są rozliczane według kolejności zarejestrowania wykonanych połączeń w systemie naliczającym opłaty.
      • Transmisja danych w ramach Bonusu nie wpływa na obowiązujący na koncie limit wydatków na transmisję danych w roamingu.
      • Bonus zostanie włączony nie później niż w ciągu 72 godzin od momentu zlecenia jego aktywacji i potwierdzony SMS-em.
      • Bonus jest jednorazowy, nie odnawia się automatycznie i można go aktywować tylko raz w okresie trwania oferty.
      • Nie można dezaktywować Bonusu przed upływem wskazanego terminu.
      • Po wykorzystaniu Pakietu, transmisja danych jest rozliczana zgodnie z cennikiem taryfy lub ofertą aktywną na koncie użytkownika.
    6. Jak sprawdzić status?

      • Status usługi można sprawdzić w aplikacji Mój T-Mobile.
      • Użytkownicy zostaną poinformowani SMS-em o skutecznej lub nieskutecznej aktywacji Bonusu oraz o zbliżającym się terminie wygaśnięcia ważności Bonusu.

    Wszystkie promocje obowiązują od 2 lipca 2024 roku.

  • T-Mobile rozdaje darmowe pakiety GB do wykorzystania w roamingu

    T-Mobile z okazji wakacji udostępnia darmowe pakiety internetowe.

    1 GB w roamingu UE na 30 dni

    Oferta będzie dostępna od 2 lipca 2024 roku do jej odwołania, ale nie dłużej niż do 31 sierpnia 2024 roku.

    Oferta skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców posiadających umowy w taryfach Magenta Biznes oraz Jump proFirma.

    Aby skorzystać z bezpłatnego pakietu 1 GB, abonenci muszą aktywować bonus poprzez aplikację Mój T-Mobile.

    Kluczowe warunki:

    1. Aktywacja bonusu możliwa jest tylko raz w okresie trwania oferty.
    2. Bonus obowiązuje wyłącznie w Strefie Roamingowej 1A, obejmującej kraje Unii Europejskiej.
    3. Po aktywacji, bonus musi zostać wykorzystany w ciągu 30 dni, po czym niewykorzystane dane przepadają.
    4. Bonus jest jednorazowy i nie odnawia się automatycznie.
    5. W przypadku aktywacji innych płatnych pakietów, dane z bonusu będą wykorzystywane w pierwszej kolejności.

    Proces aktywacji bonusu może trwać do 72 godzin, a abonenci zostaną poinformowani o jego uruchomieniu za pomocą SMS-a. W trakcie korzystania z bonusu, użytkownicy będą otrzymywać SMS-y informujące o rozpoczęciu korzystania z danych oraz o pozostałych 200 MB.

    W przypadku wyczerpania bonusu i braku innych aktywnych pakietów, naliczane będą standardowe opłaty roamingowe zgodnie z obowiązującą umową.

    Dane zużywane w ramach bonusu nie wpływają na limit wydatków na transmisję danych w roamingu ustalony na koncie abonenta. Status bonusu można sprawdzić w aplikacji Mój T-Mobile lub kontaktując się z Biurem Obsługi Abonenta.

    Oferta obowiązuje od 2 lipca 2024 roku.

    Pakiet 5 GB na 30 dni w roamingu UE dla abonentów MIX

    Kluczowe warunki i szczegóły oferty obejmują:

    1. Podstawowe informacje o ofercie:

      • Oferta dostępna od 2 lipca 2024 roku do jej wycofania, nie później niż do 31 lipca 2024 roku.
      • Dotyczy abonentów taryfy Frii MIX.
    2. Co otrzymujesz?

      • Bezpłatny Pakiet 5 GB mobilnego internetu do wykorzystania w ciągu 30 dni w Strefie Roamingowej 1A oraz w Albanii, Czarnogórze i Macedonii.
    3. Warunki skorzystania z Bonusu:

      • Posiadanie karty SIM umożliwiającej wykonywanie połączeń wychodzących oraz dodatnie saldo konta.
    4. Jak aktywować bonus?

      • Aktywację Bonusu można zlecić po zalogowaniu się do aplikacji Mój T-Mobile i wybraniu odpowiedniej opcji w zakładce „Usługi dodatkowe”.
    5. Jak działa Bonus?

      • W przypadku aktywacji płatnego pakietu „Travel&Surf UE – Pakiety Internetowe w Roamingu dla Abonentów MIX”, jednostki z Bonusu zostaną wykorzystane w pierwszej kolejności.
      • Aktywacja Bonusu nie wpływa na okres ważności innych aktywnych pakietów.
      • Dane z Pakietu są rozliczane według kolejności zarejestrowania wykonanych połączeń w systemie naliczającym opłaty.
      • Transmisja danych w ramach Bonusu nie wpływa na obowiązujący na koncie limit wydatków na transmisję danych w roamingu.
      • Bonus zostanie włączony nie później niż w ciągu 72 godzin od momentu zlecenia jego aktywacji i potwierdzony SMS-em.
      • Bonus jest jednorazowy, nie odnawia się automatycznie i można go aktywować tylko raz w okresie trwania oferty.
      • Po wykorzystaniu Pakietu, transmisja danych jest rozliczana zgodnie z cennikiem taryfy lub ofertą aktywną na koncie abonenta.
    6. Jak sprawdzić status?

      • Status usługi można sprawdzić w aplikacji Mój T-Mobile.
      • Abonenci zostaną poinformowani SMS-em o skutecznej lub nieskutecznej aktywacji Bonusu oraz o jego wygaśnięciu.

    Pakiet 5 GB na 30 dni w roamingu UE dla użytkowników na kartę

    Ostatnia oferta skierowana jest dla użytkowników taryfy GO! w T-Mobile na kartę - „Pakiet 5GB na 30 dni w roamingu w UE”. 

    Szczegółowe warunki oferty obejmują:

    1. Podstawowe informacje o ofercie:

      • Oferta dostępna od 2 lipca 2024 roku do jej wycofania, nie później niż do 31 lipca 2024 roku.
      • Dotyczy użytkowników taryfy GO! w T-Mobile na kartę.
    2. Co otrzymujesz?

      • Bezpłatny Pakiet 5 GB mobilnego internetu do wykorzystania w ciągu 30 dni w Strefie Roamingowej 1A.
    3. Warunki skorzystania z Bonusu:

      • Posiadanie karty SIM umożliwiającej wykonywanie połączeń wychodzących oraz dodatnie saldo konta.
    4. Jak aktywować bonus?

      • Aktywację Bonusu można zlecić po zalogowaniu się do aplikacji Mój T-Mobile i wybraniu odpowiedniej opcji w zakładce „Usługi dodatkowe”.
    5. Jak działa Bonus?

      • W przypadku aktywacji płatnego pakietu „Travel&Surf - Pakiety Internetowe w Roamingu dla Użytkowników T-Mobile na Kartę”, jednostki z Bonusu zostaną wykorzystane w pierwszej kolejności.
      • Aktywacja Bonusu nie wpływa na okres ważności innych aktywnych pakietów.
      • Dane z Pakietu są rozliczane według kolejności zarejestrowania wykonanych połączeń w systemie naliczającym opłaty.
      • Transmisja danych w ramach Bonusu nie wpływa na obowiązujący na koncie limit wydatków na transmisję danych w roamingu.
      • Bonus zostanie włączony nie później niż w ciągu 72 godzin od momentu zlecenia jego aktywacji i potwierdzony SMS-em.
      • Bonus jest jednorazowy, nie odnawia się automatycznie i można go aktywować tylko raz w okresie trwania oferty.
      • Nie można dezaktywować Bonusu przed upływem wskazanego terminu.
      • Po wykorzystaniu Pakietu, transmisja danych jest rozliczana zgodnie z cennikiem taryfy lub ofertą aktywną na koncie użytkownika.
    6. Jak sprawdzić status?

      • Status usługi można sprawdzić w aplikacji Mój T-Mobile.
      • Użytkownicy zostaną poinformowani SMS-em o skutecznej lub nieskutecznej aktywacji Bonusu oraz o zbliżającym się terminie wygaśnięcia ważności Bonusu.

    Wszystkie promocje obowiązują od 2 lipca 2024 roku.

  • Jest nowy rekord szybkości transmisji danych - 402 Tb/s

    W Japonii pobito rekord szybkości transmisji w standardowym, dostępnym na rynku światłowodzie. Prędkość internetu osiągnęła poziom 402 Tb/s.

    Jeden terabit to jeden bilion (1012) bitów. Jeden gigabit to jeden miliard (109) bitów.

    Za rekord odpowiadają:

    • Narodowy Instytut Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (NICT)
    • Aston Institute of Photonic Technologies
    • Nokia Bell Labs

    Międzynarodowy wspólny zespół badawczy kierowany przez NICT zademonstrował rekordową łączną szerokość pasma transmisji optycznej 37,6 THz.

    System łączył różne technologie wzmacniania, niektóre opracowane specjalnie na potrzeby tej demonstracji.

    Wraz ze współpracującymi partnerami, NICT skonstruował pierwszy na świecie system transmisji w paśmie od O do U, zdolny do transmisji DWDM w dostępnym na rynku standardowym światłowodzie, uzyskanym dzięki specjalnie zaprojektowanej technologii wzmacniacza.

    Szerokopasmowy sygnał DWDM składający się z maksymalnie 1 505 kanałów obejmujących 275 nm (37,6 THz), od 1 281,2 nm do 1 649,9 nm, w pasmach O, E, S, C, L i U był transmitowany przez 50 km światłowodu.

    Szacowana szybkość transmisji danych po transmisji na odległość 50 km wyniosła 402 Tb/s, co przekracza poprzednią najwyższą szybkość transmisji danych dla światłowodu jednomodowego (SMF) o ponad 25%, a łączna szerokość pasma transmisji wynosząca 37,6 THz również stanowi wzrost o 35%.

  • Być może Plus zaczyna uruchamiać nadajniki 5G w paśmie C

    Jest szansa, że Plus rozpoczął uruchamianie sieci 5G w paśmie C.

    Do tej pory w dodatniej sieci działał tylko jeden nadajnik w siedzibie Nokii we Wrocławiu.

    Teraz na mapie https://stacjebazowe.pl/ widać kilkanaście nadajników Plusa, które obsługują pasmo C.

    Nadajniki w paśmie C są zaznaczone na mapie w Warszawie, Krakowie, na Śląsku i w kilku dodatkowych lokalizacjach. Nie jest ich na razie wiele. Być może pasmo C w Plusie działa w oparciu o zgłoszenia do UKE, a nie o pozwolenia radiowe (tak jak konkurenci).

    Aktualizacja:

    Dziś Plus poinformował nas, że serwis https://stacjebazowe.pl/ podaje nieprawidłowe dane.

  • Być może Plus zaczyna uruchamiać nadajniki 5G w paśmie C

    Jest szansa, że Plus rozpoczął uruchamianie sieci 5G w paśmie C.

    Do tej pory w dodatniej sieci działał tylko jeden nadajnik w siedzibie Nokii we Wrocławiu.

    Teraz na mapie https://stacjebazowe.pl/ widać kilkanaście nadajników Plusa, które obsługują pasmo C.

    Nadajniki w paśmie C są zaznaczone na mapie w Warszawie, Krakowie, na Śląsku i w kilku dodatkowych lokalizacjach. Nie jest ich na razie wiele. Być może pasmo C w Plusie działa w oparciu o zgłoszenia do UKE, a nie o pozwolenia radiowe (tak jak konkurenci).

    Aktualizacja:

    Dziś Plus poinformował nas, że serwis https://stacjebazowe.pl/ podaje nieprawidłowe dane.

  • W 2023 r. w polskim mobilnym internecie przesłano i odebrano 8,8 mln TB danych – ogromny wzrost

    Na koniec 2023 r. na polskim rynku telekomunikacyjnym usługę mobilnego dostępu do internetu świadczyło 102 przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Spośród nich czterech posiadało własną infrastrukturę (operatorzy MNO), zaś pozostali korzystali z sieci wybranego partnera technologicznego (operatorzy MVNO).

    Do kategorii mobilnego dostępu do internetu zaliczyć należy:

    • faktycznie używane aktywne karty SIM w sieciach ruchomych w ramach usług głosowych;
    • dedykowane oferty transmisji danych na dodatkowe pakiety do usługi głosowej, wymagające dodatkowej opłaty;
    • dedykowane oferty transmisji danych dla usług sprzedawanych odrębnie i świadczonych wyłącznie za pośrednictwem kart/modemów/kluczy (np. modemy USB, karty PCMCIA i ExpressCard).

    Biorąc pod uwagę dedykowany dostęp mobilny nasycenie usługą w 2023 r. wyniosło 23,6% (wzrost o 0,4 pp.).

    W 2023 r. liczba klientów mobilnego dostępu do internetu, świadczonego za pomocą kart SIM wykorzystywanych w dedykowanych urządzeniach, wzrosła o 1,6% wobec poprzedniego roku i wyniosła 8,9 mln.

    W 2023 r. liderem na rynku dostępu do internetu mobilnego za pomocą kart SIM wykorzystywanych w dedykowanych urządzeniach był Orange, który świadczył usługi dla 38,8% użytkowników tej technologii (wzrost o 4 pp. wobec 2022 r.).

    Drugie miejsce, podobnie jak w poprzednim roku, zajął Polkomtel. W 2023 r. operator świadczył usługi dla 22,3% klientów korzystających z tego typu dostępu do internetu. Udział operatora zmniejszył się o 0,7 pp. w stosunku do 2022 r.

    W przypadku przychodów z usług dostępu mobilnego do sieci internet pod uwagę wzięto dostęp za pomocą kart SIM w dedykowanych urządzeniach. W 2023 r. przychody z usług mobilnego dostępu do internetu wyniosły 2,2 mld zł i były mniejsze o 1,3% niż w roku poprzednim.

    Średni przychód na użytkownika w dostępie mobilnym również uległ zmniejszeniu. W 2023 r. wyniósł 20,9 zł i był niższy o 2,8% w porównaniu do poprzedniego roku.

    Największy udział w 2023 r. w strukturze przychodów pochodzących od użytkowników korzystających z dostępu za pomocą kart SIM w dedykowanych urządzeniach, podobnie jak w poprzednich latach, posiadał T-Mobile (26,2%).

    Na drugim miejscu znalazł się Orange z udziałem zbliżonym do roku poprzedniego i wynoszącym 24,2% udziału w strukturze przychodów z tego segmentu usług.

    W 2023 r. za pomocą wszystkich usług mobilnego dostępu do internetu przesłano i odebrano 8,8 mln TB danych. Odnotowano znaczący wzrost, na poziomie 22,1,%, względem poprzedniego roku.

  • Deutsche Telekom z Ericssonem testują 5G mmWave dla przemysłu

    Deutsche Telekom z powodzeniem przetestował częstotliwości 5G w zakresie fal milimetrowych (mmWave) przy 26 gigahercach (GHz).

    Autonomiczne maszyny przemysłowe i roboty Ger4tech Mechatronik Center zostały połączone w sieć za pomocą routera w środowisku 5G kampusu Werner-von-Siemens Centre for Industry and Science w Berlinie.

    Oprócz autonomicznego 5G w widmie przemysłowym przy częstotliwości 3,7 Ghz, router ten po raz pierwszy obsługuje również tak zwane widmo mmWave.

    Dzięki niskim opóźnieniom wynoszącym od trzech do czterech milisekund RTT (czas podróży w obie strony) i szybkości transmisji danych wynoszącej ponad 4 gigabity na sekundę przy pobieraniu i 2 gigabity przy wysyłaniu, mmWave ma ogromny potencjał w zastosowaniach wymagających dużej ilości danych w przemyśle wytwórczym.

    Komunikacja 5G mmWave jest obsługiwana przez Telit Cinterion, globalnego dostawcę kompleksowych rozwiązań IoT.

    Maszyny gromadzą terabajty danych, które mogą być przesyłane do chmury i analizowane w celu umożliwienia wielu nowych zastosowań - zwłaszcza w dziedzinie sztucznej inteligencji.

    5G mmWave charakteryzuje się krótkim zasięgiem oraz wysoką przepustowością i prędkością. Szczególna zdolność mmWave polega na możliwości przesyłania dużych ilości danych w czasie rzeczywistym. Widmo częstotliwości około 26 GHz jest przydzielane wyłącznie zainteresowanym stronom w Niemczech przez Federalną Agencję Sieci. Obecnie może być ono wykorzystywane wyłącznie do zastosowań lokalnych.

    Autonomiczna sieć 5G kampusu Werner-von-Siemens Centre działa niezależnie od publicznej sieci komórkowej Telekom. Cała infrastruktura, od anten i technologii aktywnego systemu po sieć rdzeniową, pochodzi od firmy Ericsson.

    Samodzielna sieć 5G jest często wystarczająca do sterowania robotami. Fale milimetrowe 5G wchodzą do gry, gdy wymagania dotyczące komunikacji i transmisji danych rosną, a zatem także przy rozwiązywaniu bardziej złożonych zadań.

  • Orange zdominował polski internet stacjonarny – ilościowo i przychodowo

    Według najnowszego raportu UKE, najpopularniejszym rodzajem dostępu do internetu w Polsce był dostęp stacjonarny, z którego na koniec 2023 r. korzystało 9,5 mln użytkowników (w tym 8,3 mln użytkowników indywidualnych i 1,2 mln biznesowych).

    Minimalnie mniejszą popularnością cieszył się internet mobilny (8,9 mln użytkowników). Odnotowano niewielki wzrost użytkowników internetu mobilnego w stosunku do roku poprzedniego – wyniósł on 1,6%.

    Mimo niewielkiej różnicy w liczbie użytkowników obu rodzajów dostępu, przychody z usług dostępu stacjonarnego stanowiły 72,5% ogółu przychodów z internetu.

    Z usług stacjonarnego dostępu do internetu w 2023 r. korzystało 65,5% gospodarstw domowych, co oznacza wzrost o 2,3 pp. wobec poprzedniego roku. Największą popularnością cieszyły się usługi o przepustowości minimum 100 Mb/s, z których korzystało prawie trzy czwarte użytkowników.

    Najczęściej wybieraną przez konsumentów w 2023 r. była usługa zapewniająca przepustowość 300 Mb/s. Jej udział w koszyku świadczonych usług dostępu do internetu stacjonarnego był na poziomie 36%. Na drugim miejscu uplasowała się usługa o przepustowości 600 Mb/s, którą wybrało 15% konsumentów, następnie 1Gb/s (15%).

    Na przestrzeni ostatnich lat utrzymuje się tendencja wzrostowa penetracji rynku usługami internetu stacjonarnego. Odsetek gospodarstw domowych, korzystających z usług internetu stacjonarnego na przestrzeni 5 lat, wzrósł z 54,8% w 2019 r. do 65,5% w 2023 r. Wzrost penetracji rynku wynika przede wszystkim z rozbudowy infrastruktury umożliwiającej świadczenie usług stacjonarnego dostępu do internetu.

    Najpopularniejszym medium, za pomocą którego świadczono usługi dostępu do internetu stacjonarnego, były łącza światłowodowe (FTTX). W 2023 r. zapewniały one dostęp do internetu dla 48,1% użytkowników ogółem korzystających z usług internetu stacjonarnego.

    Istotne były też łącza telewizji kablowej (TVK), które stanowiły prawie 30% wszystkich łączy wykorzystywanych do świadczenia usług internetu stacjonarnego. Trzecią technologią, w oparciu o którą świadczone były usługi internetu stacjonarnego, to xDSL, z udziałem 11,7% w liczbie użytkowników korzystających z dostępu stacjonarnego.

    Pod względem liczby użytkowników internetu stacjonarnego niezmiennie największą pulę klientów posiadał Orange (23,2%) pomimo spadku w 2023 r. o 0,6 pp. Na drugim miejscu uplasował się P4 z udziałem 17,1%. - wzrost liczby użytkowników z 0,9 % w 2022 r. do ponad 17% w 2023 r. w wyniku przejęcia UPC.

    Przychody z usług dostępu stacjonarnego do internetu w 2023 r. wyniosły 5,9 mld zł i były wyższe w stosunku do poprzedniego roku o 8,4%.

    Średni miesięczny przychód na jednego użytkownika (ARPU) zwiększył się o 4,7% i wyniósł 51,6 zł.

    Największy udział w rynku dostępu stacjonarnego do internetu pod względem przychodów posiadał Orange (25,5%). Pomarańczowy operator utrzymał pozycję lidera trzeci rok z rzędu. Na drugim miejscu uplasował się P4 z udziałem 10,8%.

    W 2023 r. największy udział w strukturze przychodów z usług stacjonarnego dostępu do internetu miało medium światłowodowe (48,9%). Udział ten wzrósł o 10 pp. względem 2022 r. Pozostałe technologie o udziale większym niż 1 % zanotowały spadek udziału w strukturze przychodu. Ponad 20% przychodów uzyskali przedsiębiorcy z usług świadczonych za pomocą łączy TVK. Wielkość udziału przychodów z xDSL zmniejszyła się o 2,6 pp. i wyniosła 14,7%.