Wyniki PLAY w II kw. - przychody bez zmian, ale spadek zysku
PLAY podał swoje wyniki za drugi kwartał i pierwsze półrocze 2020 r.
Najważniejsze dane operacyjne:
- 15,0 mln raportowanych klientów i 12,45 mln aktywnych klientów (odpowiednio -0,1% i -0,5% r/r);
- Na koniec czerwca 2020 r. udział klientów kontraktowych wzrósł do 66,5% (+0,2pp r/r), podczas gdy wskaźnik rezygnacji poprawił się w II kw. do poziomu 0,66%, osiągając w pierwszej połowie roku poziom 0,70%;
- Średnie ARPU wzrosło w II kw. do poziomu 34,7 zł (+3,8% r/r) oraz do 34,3 zł (+4,1% r/r) w pierwszej połowie 2020 r., przy utrzymaniu udziału pakietowych kart SIM na poziomie 40%;
- 59,2 tys. klientów usługi PLAY NOW TV BOX na koniec II kw. 2020 r., ponad trzykrotny wzrost w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy;
- 5 tys. klientów stacjonarnego szerokopasmowego dostępu do Internetu pozyskanych od momentu wprowadzenia produktu na rynek pod koniec marca 2020 r.
Najważniejsze dane finansowe:
- W II kw. przychody operacyjne osiągnęły 1 755 mln zł (-0,2% r/r) dzięki wzrostowi przychodów z użytkowania o 1,9% i wzrostowi przychodów z połączeń międzyoperatorskich o 11,9%, które z nadwyżką skompensował spadek sprzedaży towarów o 14,4%. W rezultacie w pierwszych sześciu miesiącach roku przychody wyniosły 3 499 mln zł (+1,6% r/r).
- Zysk netto w II kw. spadł do 238 mln zł (-6,4% r/r) oraz do 445 mln zł w pierwszej połowie roku (-4,7% r/r), odzwierciedlając przede wszystkim wyższą amortyzację.
- Gotówkowe nakłady inwestycyjne w II kw. wyniosły 145 mln zł (-26,3% r/r) oraz 302 mln zł w pierwszej połowie roku (-30,6% r/r), przy czym spadek rok do roku związany był z opóźnieniem, a następnie odwołaniem aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, co spowodowało przesunięcie inwestycji 5G w tym paśmie.
Jean Marc Harion, Prezes P4, komentuje: "Po okresie, w którym nasza uwaga skupiała się na zabezpieczeniu ciągłości działania i zapewnieniu wsparcia klientom w związku z pandemią COVID-19, w drugiej połowie drugiego kwartału stopniowo powróciliśmy do normalnego działania. 4 maja ponownie otworzyliśmy nasze punkty sprzedaży w centrach handlowych, a obecnie w naszej siedzibie pracuje blisko jedna trzecia pracowników.
Wraz z zawieszeniem, a następnie odwołaniem aukcji częstotliwości 5G w paśmie C, która najprawdopodobniej nie zostanie wznowiona w tym roku, ponownie koncentrujemy nasze inwestycje na szybszej budowie stacji bazowych oraz na zwiększeniu przepustowości naszej sieci, w tym na zwiększeniu zasięgu technologii 5G z wykorzystaniem już posiadanych przez nas częstotliwości.
Ponadto, z powodzeniem uruchomiliśmy nowe plany mobilnego i domowego Internetu oferujące dostęp do 5G. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na proste rozwiązania komunikacyjne uruchomiliśmy pierwszą w Polsce własną usługę czatu RCS. Kontynuujemy również rozbudowę naszej oferty telewizyjnej o kanały informacyjne TVN dodane do naszych pakietów telewizyjnych, natomiast podpisanie umowy z Canal+ wkrótce wzbogaci ofertę PLAY NOW TV BOX o dostęp online do liniowych kanałów TV i bibliotek VOD Canal+.
Nasze wyniki za pierwszą połowę roku świadczą o odporności naszego modelu biznesowego na sytuację związaną z pandemią. Generowanie gotówki pozostaje na dobrym poziomie pomimo spowolnienia przychodów operacyjnych i skorygowanej EBITDA z powodu niższej sprzedaży telefonów podczas lockdownu. Oczekujemy teraz na powrót ekonomicznego zaufania konsumentów w drugiej połowie 2020 r. Ponieważ trudno będzie całkowicie skompensować sytuację z pierwszej połowy roku, przewidujemy niższy wzrost przychodów operacyjnych w całym roku 2020. Jednocześnie skorygowana EBITDA powinna nadal mieścić się w przedziale 2,5-2,6 mld zł. Bez zmian w naszych planach dotyczących gotówkowych nakładów inwestycyjnych, nasza perspektywa w zakresie generowania wolnych przepływów pieniężnych dla właścicieli kapitału własnego i w zakresie polityki dywidendowej pozostaje niezmieniona.
Podsumowanie finansowe i operacyjne (w milionach złotych, o ile nie zaznaczono inaczej):
Trzy miesiące zakończone 30 czerwca |
Zmiana | Sześć miesięcy zakończonych 30 czerwca |
Zmiana | |||
2019 | 2020 | 2019 | 2020 | |||
Przychody operacyjne | 1 759 | 1 755 | (0,2%) | 3 445 | 3 499 | 1,6% |
Zysk EBITDA | 640 | 623 | (2,7%) | 1 214 | 1 227 | 1,1% |
Skorygowana EBITDA | 644 | 630 | (2,2%) | 1 221 | 1 237 | 1,4% |
Zysk netto | 254 | 238 | (6,4%) | 467 | 445 | (4,7%) |
Gotówkowe nakłady inwestycyjne | (197) | (145) | (26,3%) | (435) | (302) | (30,6%) |
FCFE | 170 | 181 | 6,6% | 350 | 522 | 48,9% |
Całkowita liczba klientów raportowanych (w tys.) | 15 006 | 14 984 | (0,1%) | 15 006 | 14 984 | (0,1%) |
Liczba raportowanych klientów kontraktowych (w tys.) | 9 942 | 9 957 | 0,2% | 9 942 | 9 957 | 0,2% |
Aktywni klienci ogółem (w tys.) | 12 510 | 12 446 | (0,5%) | 12 510 | 12 446 | (0,5%) |
Aktywni klienci kontraktowi (w tys.) | 8 895 | 8 995 | 1,1% | 8 895 | 8 995 | 1,1% |
Wzrost liczby kontraktów netto (w tys.) | 24 | (15) | (162,3%) | 76 | (34) | (145,0%) |
Odpływ kontraktów (%) | 0,71% | 0,66% | (0,05) pp | 0,73% | 0,70% | (0,03) pp |
ARPU kontraktowe (PLN) | 38,8 | 40,1 | 3,6% | 38,4 | 39,7 | 3,5% |
Wykorzystanie danych na klienta kontraktowego (MB) | 7 861 | 10 562 | 34,4% | 7 693 | 10 435 | 35,6% |
Stacje bazowe wybudowane w okresie (netto) | 258 | 260 | 0,8% | 379 | 357 | (5,8%) |