Według UKE, tylko 64% Polaków ma telefon komórkowy
W grudniu 2006 roku na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Centrum Badań Marketingowych INDICATOR przeprowadziło badanie ankietowe, którego głównym celem było poznanie opinii o funkcjonowaniu rynku usług telekomunikacyjnych oraz zebranie informacji o preferencjach konsumentów w zakresie usług w sieci stacjonarnej, ruchomej, usług dostępu do sieci Internet oraz usług odbioru programów telewizyjnych.
Badanie przeprowadzono na 1616 osobowej próbie wylosowanej z populacji ludności Polski w wieku 15 lat i powyżej. Reprezentatywny dobór próby pozwala na przełożenie wyników otrzymanych w badaniu na całą populację Polski.
Na podstawie tego badania w styczniowym numerze Biuletynu Informacyjnego UKE opublikowane zostały najważniejsze i najciekawsze wyniki tego badania, odzwierciedlającego preferencje użytkowników końcowych na rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Informacje te zostały zestawione z wynikami analogicznego badania przeprowadzonego w październiku 2005 roku przez firmę BSR IBROP.
Poniżej został przedstawiony skrót wyników badania opinii konsumentów zrealizowanego w 2006 roku.
NAJWAŻNIEJSZE WNIOSKI
Rynek telefonii stacjonarnej:
-
Wyniki badania wskazują na wysoki stopień nasycenia usługami telekomunikacyjnymi. Telefon, niezależnie od wykorzystywanej w tym celu technologii, posiada zdecydowana większość badanych (90%).
-
Telefon stacjonarny posiada 66% respondentów.
-
Polacy najczęściej wykorzystują telefon domowy w kontaktach lokalnych. Połączenia te codziennie wykonuje przeszło połowa badanych (51%). Fakt ten świadczy wyraźnie, że Polacy przestali traktować rozmowy telefoniczne jako luksus, postrzegając je jako naturalną formę komunikacji.
-
Telefon stacjonarny najczęściej wykorzystywany jest do połączeń głosowych. Połączenia z Internetem (dial-up) wykonywane są sporadycznie.
-
Najwyższy poziom niezadowolenia z operatorów telefonii stacjonarnej nadal powodują składniki cenowe ofert.
-
Pierwszą pozycję na rynku telefonii stacjonarnej zajmuje Telekomunikacja Polska S.A., z usług której korzysta 90% użytkowników telefonów stacjonarnych. Jest ona także najlepiej rozpoznawaną marką wśród operatorów telefonicznych. Spontanicznie wymienia ją prawie każdy badany (97%).
-
Kolejne pozycje pod względem rozpoznawalności marki zajmują trzej główni konkurenci Telekomunikacji: Tele2, Netia i Dialog. Marki te są często wymieniane przez respondentów, a znajomość wspomaganą rejestrują na poziomie powyżej 80% (Tele2), 60% (Netia) czy 45% (Dialog).
-
Wyniki sondażu wskazują, że popyt abonentów telefonii stacjonarnej charakteryzuje się elastycznością. Podwyżki cen abonamentu mogą skutecznie wpłynąć na rezygnację z usług operatora.
-
Średnio respondenci płacą rachunki za telefon stacjonarny w wysokości około 100 złotych.
Rynek telefonii ruchomej:
-
Penetracja na rynku telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, jak w przypadku telefonów stacjonarnych. 64% Polaków posiada telefon komórkowy.
-
Znajomość wszystkich trzech operatorów telefonii ruchomej jest na podobnym poziomie, ze znajomością spontaniczną około 80% i wspomaganą przekraczającą 90%.
-
Wiadomości tekstowe wysyłane z telefonów komórkowych nadal są bardzo powszechną formą komunikacji i cieszą się dużą popularnością. SMS-y są wysyłane przez przeszło 90% posiadaczy telefonów komórkowych. Dwukrotnie mniej osób (43%) wysyła wiadomości MMS.
-
Oferta cenowa i rabaty są głównymi kryteriami, branymi pod uwagę przy wyborze operatora telefonii ruchomej.
-
Całkowita średnia miesięczna opłata za korzystanie z telefonu komórkowego jest znacznie wyższa w przypadku osób płacących abonament (91 złotych), niż użytkowników kart pre-paid (49 złotych) czy mix (54 złotych).
Rynek Internetu:
-
Dostępność Internetu jest w Polsce zróżnicowana. Niespełna połowa Polaków korzystała z sieci Internet w ciągu ostatniego miesiąca (45%), z czego najwięcej osób łączyło się z siecią we własnym domu lub w pracy.
-
Większość respondentów, korzystających z dostępu do Internetu w domu, korzysta ze stałego łącza: Neostrady (40%), lub operatorów telewizji kablowej (18%). Postęp technologiczny nie przełożył się jeszcze na prędkość połączenia: wśród posiadaczy stałego łącza jedynie 13% badanych używa połączenia o prędkości 1 Mb/s lub większej.
-
Na rynku komunikatorów internetowych dwa programy są zdecydowanie częściej wykorzystywane, niż narzędzia firm konkurencyjnych. W rozmowach tekstowych jest to Gadu-Gadu (85%), a w głosowych: Skype (89%).
Rynek telewizyjny:
-
Większość respondentów korzysta tylko z tradycyjnej telewizji analogowej przez odbiór naziemny (53%), w co trzecim domu podłączona jest telewizja kablowa (33%), a co piąty badany ma u siebie telewizję satelitarną (20%).
-
W niewielu domach korzysta się z telewizji cyfrowej (11%), część respondentów jest jednak zainteresowana ofertą operatorów telewizji cyfrowej.
Komentarze / 12
Dodaj komentarz-
adr pisze: 2007-01-26 09:15telefon stacjonarny jest zbedny zwlaszcza gdy jest on w Telekompromitacji Polskiej:)0
-
kamil pisze: 2007-01-26 09:39szkoda, ze nie ma daych ilu korzysta z VoIP0
-
fafalel pisze: 2007-01-26 09:59O VoIP bylo juz ostatnio. Nieliczni znaja te technologie. Mysle ze okolo 1 procenta spoleczenstwa moze korzysta z tego. A szkoda, bo jest to podobno oszczedne wyjscie. Mowie "podobno", bo sam zaliczam się do tej grupy 99%...0
-
wlo pisze: 2007-01-26 10:11adr - ja się nie pozbędę. Nawet jeśli jest w Tepsie ;-)0
-
adam555 pisze: 2007-01-26 11:10Wywalić te telefony stacjonarne, niech żyją komórki :) (no chyba że ktoś ma neta przez dial up ;) ale powiedzcie czy nie jest to złodziejstwo jeśli chodzi o abonament w TP? Za co tak naprawde się płaci??0
-
rupert pisze: 2007-01-26 12:13piszą że ere wyprzedziła orange no i co stego jak i tak mają lipne promocje0
-
dt pisze: 2007-01-26 12:37orange na pierwszym? Skoro decyduje cena aparatu to powinni byc na koncu :p0
-
przemko-1 pisze: 2007-01-26 21:07domowy telefon?co to takiego?od 7lat nie mam i dobrze mi z tym, a ile satysfakcji dal mi kopniak TPsy w d... . a tym 34% mowie "poganie wstydzcie sie!!!" :)0
-
przemko-1 pisze: 2007-01-26 21:13jak sie ma startówki z terminem ważnosci 1rok to sie jest liderem.a taktyka jest prosta kupujesz startowke,wydzwaniasz wyrzucasz ale dla orange, w kuble na smieci czy nie to jestes klientem jeszcze rok:)0
-
VaLi pisze: 2007-01-27 11:24Heh TPSa powoli zaczyna byc wypierana na szczescie wystarczy wejsc na strone ery i zobaczyc ich oferte era domowa tel stacjonarny i 30 PLN miesiecznie abonament w tym 60 min gratis + telefon a telekomuna hehe 42 PLN miesiecznie za to ze jestesmy dumnymi posiadaczami telefonu domowego no naprawde konkurencja ze hoho w tym momecie ludzi trzyma tylko Neo i umowu nic wiecej albo tps'a zmini podejscie do szarego klienta albo zniknie w przeciagu kilku lat....Osobiscie zycze im tego :PPPP0
-
wlo pisze: 2007-01-27 12:17VaLi - no kurczę, zastanawia mnie, że ludzie są tak głupi, że ciągle Tespa nie splajtowała (co więcej, ma się coraz lepiej) a kiedy się mówi o Erze domowej to ludzie nie wiedzą o co chodzi?0
-
vincenzo pisze: 2007-01-28 19:45sam sobie odpowiedziales - ludzie durni sa i tyle - tak samo jak ze znajomoscia voip. Wielu takze utrzymuje abo w TPSA bo szkoda im numeru ktory maja czesto od kilkudziesieciu lat... ale mlodsze pokolenia jak widac juz takich sentymentow nie maja i za kilka lat faktycznie TPSA na rynku komunikacji glosowej moze jeszcze wiele stracic0