teletorium - punkty sprzedaży akcesoriów i aktywacji generują dużą stratę dla TelForceOne

Drukuj

Zarząd TelForceOne podał do wiadomości prognozę wyników finansowych na rok 2008.

pozycja  mln zł
przychody 184,5
zysk netto  -0,6
w tym:  
zysk netto TelForceOne S.A. 0,7
zysk netto teletorium Sp. z o.o. -3,3
zysk netto pozostałych spółek z
grupy kapitałowej TelForceOne S.A.
2,0

Zarząd TelForceOne S.A. przeprowadził diagnozę czynników, które spowodowały pogorszenie wyników finansowych w pierwszych miesiącach 2008 roku. Zdiagnozowane czynniki zostały podzielone na trzy grupy.

I.Problemy spółki TELETORIUM:

Utrzymanie struktury 120 małych punktów sprzedaży (wysp) w centrach handlowych przy
modelu hierarchicznie zarządzanej firmy ponoszącej wszystkie należne podatki i opłaty wiąże
się z kosztami stałymi, które nie są równoważone przez marże ze sprzedaży akcesoriów i
telefonów.
Jednocześnie nietrafne rozpoznanie potencjału handlowego niektórych miast
spowodowało zwiększoną konieczność nadzoru nad słabszymi punktami handlowymi oraz
zwiększenie nakładów marketingowych i osobowych na te punkty. Odbywało się to kosztem
dobrych punktów handlowych i skutkowało na poziomie całej sieci nieproporcjonalnie dużymi
kosztami obsługi sieci (koszty dojazdu do punktów nadzorowanych, koszty marketingowe i
osób nadzorujących) w stosunku do zysków, a jednocześnie osłabieniem wyników wysp
dobrze ulokowanych i dobrze radzących sobie na swoim lokalnym rynku.

II.Deprecjacja marż na rynku akcesoriów mobilnych

W segmencie rynku markowych akcesoriów GSM, których specyfiką jest cena niższa od
akcesoriów producenckich przy zachowaniu dobrej jakości, powoli następuje wysycenie rynku.
Udział w rynku, który zdobyła grupa TelForceOne nie powinien ulegać zmniejszeniu, jednak
zwiększanie sprzedaży w tym zakresie może nie następować do momentu zajścia znaczących
zmian technologicznych w branży telefonii komórkowej.
Istnieje możliwość powiększenia udziałów w rynku tylko kosztem zmniejszenia marż, a
więc zysku osiąganego przez podmioty krajowe. Obecnie spółka prowadzi kalkulacje dotyczące
przyszłej polityki marżowej.

III.Przerost kosztów organizacyjnych w spółce TelForceOne S.A.

Szybkie wydatkowanie pozyskanych z debiutu środków finansowych na przygotowane
wcześniej cele inwestycyjne (akwizycja spółek Telcon, CPA Czechy, CPA Słowacja, wyspy
Teletorium) oraz konieczność dostosowania TelForceOne S.A. do obsługi powstałych w związku
z tym zadań spowodowały nadmierny rozrost struktur, a za tym i kosztów.
Wewnętrzna kontrola i analiza przeprowadzona w trakcie trwającego obecnie audytu
raportu rocznego wykazała przeinwestowanie zarówno w obszarach handlowych, jak i
logistyczno-administracyjnych spółki (szczególnie zarządzanie towarem oraz magazynowanie
i konfekcjonowanie) oraz problemy na poziomie szefów poszczególnych pionów głównie
w zakresie zarządzania cyklem życia produktu i kosztami swoich zespołów.

Zarząd TelForceOne S.A., kierując się przedstawioną powyżej diagnozą czynników,
przygotował program zaradczy, który będzie wdrażany w grupie kapitałowej.

I. Działania przewidziane dla spółki Teletorium
- Zmniejszanie kosztów stałych:
a. Eliminacja trwale nierentownych punktów sprzedaży;
Zarząd przewiduje likwidację do końca II kwartału 2008 roku co najmniej 10% wysp, co
będzie skutkowało docelowo w perspektywie końca 2008 roku zmniejszeniem
dotychczasowego poziomu straty o 20%.
b. Wprowadzenie programu oddawania wysp we franszyzę.
Zarząd planuje przekazanie części wysp we franszyzę. Efektem tego działania będzie
zmniejszenie obrotu spółki, jednakże pozwoli na istotne zmniejszenie stałych kosztów
pośrednich struktur zarządczych oraz uzyskiwanie stałych dochodów z tytułu opłat
franszyzowych; jednocześnie umowy franszyzowe przewidują konieczność zaopatrywania się w
akcesoria GSM w TelForceOne SA oraz sprzedaż usług operatorskich.
Zarząd planuje do końca 2008 roku zmniejszenie kosztów stałych na poziomie 35% oraz
uzyskanie przychodów z tytułu opłat franszyzowych w wysokości do 2000 zł za punkt
miesięcznie.
- Zwiększanie marży:
a) Zmniejszanie udziału sprzedaży towarów (głównie o dużych gabarytach i niższych
marżach – m.in. materiały eksploatacyjne do drukarek) na rzecz usług. Wzrost
sprzedaży usług pomimo zmniejszenia obrotu będzie skutkował wzrostem realnej marży
o kilka procent.
b) Kontynuowanie negocjacji z istniejącymi i wkraczającymi na rynek operatorami GSM.
Cel: uruchomienie na przełomie I i II półrocza 2008 sprzedaży aktywacji operatorskich
w punktach własnych i oddanych we franszyzę.
c) Rozbudowa sieci franszyzowej o wyselekcjonowanych klientów TelForceOne S.A.
dysponujących punktami/sklepami detalicznymi i umożliwienie im sprzedaży aktywacji
na bazie podpisanej umowy Teletorium z operatorem GSM.

II. Dla Spółki TelForceOne S.A.:

1) Optymalizacja struktur organizacyjnych poprzez wprowadzenie zmian w zakresie:
a) procesów magazynowych – nowe centrum logistyczne daje możliwość uzyskania lepszej
pracy zespołów magazynowych; skutkuje to zwiększeniem wydajności na poziomie 20%;
b) organizacja kontaktów handlowych – stopniowe wycofanie kosztownych systemów
sprzedaży typu vanselling utrzymywanych celem maksymalizacji udziałów rynkowych;
c) skutkuje to obniżeniem kosztów stałych zespołów handlowych i wielkości parku
samochodowego o 10%;
d) outsourcing usług księgowych i administracyjnych;
e) połączenie działów IT TelForceOne S.A. i Teletorium Sp. z o.o.
2) Skrócenie powstałych w TelForceOne S.A. długich ścieżek decyzyjnych, poprzez wdrożenie
systemu ocen efektywności i udostępnianie dyrektorom struktur organizacyjnych
controllingowych instrumentów zarządczych do analizy rentowności ich działań.
3) Rozszerzanie palety oferty handlowej o nowe grupy towarów i asortymentów.
a) Wprowadenie do oferty nowoczesne urządzenia elektroniczne, z pogranicza branż GSM,
komputerowej i RTV (a więc już obecne w spółce). Będą to głównie nowości rynkowe,
mało dostępne i trudno osiągalne w Polsce. Urządzenia te związane są z transmisją
obrazu i dźwięku na odległość oraz akcesoria do laptopów;
b) Wprowadzenie do sprzedaży pod własną marką modeli telefonów komórkowych
dotychczas nie oferowanych w Europie.
4) Wprowadzenie instrumentów pochodnych stóp procentowych i kursu walutowego
amortyzujących w 1Q2008 koszt finansowania dłużnego; ich zamknięcie jeszcze w 1Q2008 z
zyskiem 0,8 mln zł powoduje, że dalszy wpływ operacji finansowych na wyniki kolejnych
kwartałów nie powinien być znaczący.

III. Dla pozostałych spółek grupy:

1) Obniżanie kosztów stałych poprzez przebudowę modelu dystrybucyjnego z kosztownej
obsługi bezpośredniej oraz z magazynów rozproszonych na obsługę z jednego magazynu
centralnego ze zmniejszaniem udziału operacji przedstawicieli handlowych. Spodziewane
zyski w skali pełnego roku od daty wprowadzenia powinny przynieść ok. 1 mln oszczędności
w przypadku spółki Red Dog.
2) Optymalizacja struktury grupy kapitałowej do spółek niezbędnych dla obsługi rynku
(połączenie w 2 połowie roku spółek Red Dog i Admax oraz przemodelowanie ich
działalności, opisane w punkcie 1).
Zdaniem Zarządu TelForceOne S.A., skutkiem wdrożenia programu naprawczego będzie
osiągnięcie na koniec 2008 roku wyników finansowych na poziomie przedstawionym w
prognozie.
Zarząd TelForceOne S.A. będzie na bieżąco monitorował możliwość realizacji prognozy
wyników na rok 2008 przy pomocy dostępnych narzędzi controllingowych oraz będzie
dokonywał oceny możliwości realizacji prognozowanych wyników w okresach kwartalnych.
Podstawa prawna: § 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i
warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz
o spółkach publicznych - informacje bieżące i okresowe

Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0
Drukuj

Komentarze / 3

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    Justin pisze: 2008-05-16 12:31
    Nie ma jak nie przemyslane decyzje a cały czas szukaja partnerow chetnych prowadzic na zasadach partnerskich wyżej wymienionych wysp niezrozumiala jest polityka tej sieci...
    0
  • Users Avatars Mini
    konica pisze: 2008-05-16 23:29
    Z tą opłatą franczyzową na poziomie 2 tyś zł to bardzo przesadzili. Kazdy franczyzobiorca jasno sobie wyliczy koszty utrzymania "wyspy" na galerii handlowej /koszt nie maly/, a otwarte musi być 7 dni w tygodniu, koszt chociasz 1 pracownika, no i ta marża. Raczej chętnych będą mieli jak na lekarstwo.
    0
  • Users Avatars Mini
    promedia pisze: 2008-05-17 03:05
    Coz poczac... w serwisach aukcyjnych, wiekszosc akcesoriow o porownywalnej jakosci mozna kupic taniej (doliczajac koszty wysylki)/// owszem, trzeba poczekac dzien, dwa ale pieniazki zaoszczedzone. Procz tego zapewne czesc sprzedawcow pomija podatki. Wiec walka o miejsce na rynku nie jest fair. Pewnie niedlugo marka teletorium znikni z rynku - finanse wskazuja jednoznacznie wlasciwy kierunek dzialan.
    0