Model tymczasowy MNP niedostatecznie zabezpiecza poufne dane klientów
GIODO potwierdził obawy Polkomtel odnośnie bezpieczeństwa danych osobowych w procesie przenoszenia numerów.
Polkomtel wystąpił w lipcu br. do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych o zbadanie, czy model tymczasowy stosowany przez innych operatorów strukturalnych w lipcu i sierpniu br. był dopuszczalny. Przypomnijmy, że model tymczasowy opierał się na wymianie danych osobowych w plikach Excel przesyłanych zwykłą pocztą elektroniczną i w ocenie Polkomtel był niezgodny z prawem.
GIODO podzielił obawy i zastrzeżenia Polkomtel dotyczące tymczasowego wariantu realizacji procesu przenoszenia numerów, stwierdzając, że model tymczasowy niedostatecznie zabezpiecza poufne dane klientów. GIODO podkreślił w szczególności, iż:
1. Niewywiązywanie się z obowiązków w zakresie odpowiedniego zabezpieczenia danych osobowych użytkowników może skutkować odpowiedzialnością karną,
2. W rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych brak jest precyzyjnych wytycznych w zakresie realizacji obowiązków operatorów w zakresie ochrony danych osobowych, dlatego też powinny być stosowane zasady bezpieczeństwa danych wynikające z rozporządzenia MSWiA w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych,
3. Przesyłanie danych osobowych użytkowników w ramach zwykłych plików Excel skutkować może powstaniem odpowiedzialności karnej operatora.
GIODO podkreślił również, że na odpowiedzialność operatorów nie ma wpływu zbyt krótkie vacatio legis rozporządzenia w sprawie przenoszenia numerów, czy też brak porozumień międzyoperatorskich. Oznacza to, że każdy z operatorów indywidualnie ponosi odpowiedzialność za zapewnienie pełnego bezpieczeństwa przesyłanych danych i stosując określony tryb musi się liczyć z konsekwencjami, jakie za sobą niesie.
Stanowisko Polkomtel podważające legalność trybu tymczasowego było publicznie atakowane przez innych operatorów. Opinia GIODO w pełni potwierdza, że Spółka słusznie protestowała przeciw pośpiesznemu wprowadzaniu niedopracowanych rozwiązań, które mogą narazić interesy klientów.
GIODO podziękował Polkomtel za przekazane informacje oraz ze względu na ich wagę postanowił wystąpić do Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w tej sprawie.
Komentarze / 7
Dodaj komentarz-
SQ pisze: 2009-09-07 20:42Wkoncu ktos przyznal ze polkomtel prawidlowo postepowal Czekam na charpie - cos mi tu za cicho :D:D0
-
JarekM pisze: 2009-09-07 21:06może odebrać wszystkim - z wyjątkiem polkomtela - koncesje? skoro to był tryb tymczasowy i stosowany do sierpnia to może sobie darować roztrząsanie tego; najwyżej nie się skarżą ci co przenosili numery0
-
aaa pisze: 2009-09-08 01:25A co na to Gruszka ? Głupio ci facet ?0
-
Modar pisze: 2009-09-08 10:15Chodziło chyba o "harpie"?0
-
AM pisze: 2009-09-08 12:16hmmm, czyli jednak excel nie jest jednak zaj..., programem stosowanym przez najlepsze służby specjalne świata :) play powinien się cieszyć, że nie było powtórki akcji z danymi na śmietniku0
-
mrbig pisze: 2009-09-08 12:22jak było do przewidzenia, uke produkuje buble regulacyjne i przerzuca odpowiedzialność na innych. pytanie za 1 mln zł, co przeszkadzało w prowadzeniu 1-2 miesięcznego okresu na dostosowanie się do nowych przepisów? moim zdaniem nic, ale Streżyńska tradycyjnie wykonuje ruchy pod publiczkę nie licząc się z konsekwencjami swoich decyzji0
-
mapviewer pisze: 2009-09-10 10:52mr big popieram Ciebie w 100% takie decyzje potrzebują czasu żeby je wdrożyć....0