Branża smartfonów miała dobry kwartał - wygranymi producenci z Chin

Drukuj
Branża smartfonów miała dobry kwartał - wygranymi producenci z Chin
Branża smartfonów miała dobry kwartał - wygranymi producenci z Chin

Według raportu firmy Omdia dotyczącego dostaw smartfonów w I kw. 2024 roku, dostawy smartfonów w tym okresie wyniosły łącznie 300,4 mln sztuk. Stanowi to wzrost o 11,6% w porównaniu do 1Q23, co oznacza drugi z rzędu kwartał wzrostu rok do roku po przedłużającym się okresie stagnacji i spadku rynku od 2Q21 do 4Q23.

Wzrost ogólnej liczby dostaw smartfonów sugeruje, że branża stabilizuje się po okresie zawirowań: początkowo z silnym popytem na smartfony między 4Q20 a 3Q21, a następnie problemami z łańcuchem dostaw w 2022 roku. Wielu producentów OEM odnotowało duży dwucyfrowy wzrost rok do roku, w tym Xiaomi, Honor, Motorola i Realme, a Transsion i Huawei odnotowały trzycyfrowy wzrost. Zarówno Apple, jak i OPPO odnotowały spadek rok do roku.

Samsung był rekordzistą wśród wszystkich producentów OEM w 1Q24, z 60,4 mln sztuk dostarczonych na rynek urządzeń. Wraz z wprowadzeniem na rynek najnowszych flagowych telefonów z serii S24, w tym funkcji Galaxy AI, odnotowano silny wzrost o 13,5% w porównaniu z 4Q23. Jednak w porównaniu do 1Q23 i premiery S23, jest to zaledwie 0,2% wzrost rok do roku. Popyt na smartfony ze średniej i niskiej półki cenowej, które stanowią dużą część całkowitej sprzedaży smartfonów Samsunga, ożywia się, ale ogólne dostawy pozostały na podobnym poziomie jak w ubiegłym roku ze względu na nasilającą się konkurencję z chińskimi firmami.

Po gwałtownym wzroście dostaw Apple w 4Q23, po wprowadzeniu na rynek serii iPhone 15, w 1Q24 łączna sprzedaż Apple spadła do 50,7 mln sztuk - co oznacza spadek w porównaniu z rokiem poprzednim.

Chiny są ważnym rynkiem dla Apple, z drugim co do wielkości wolumenem dostaw po Stanach Zjednoczonych. Jednak od drugiej połowy ubiegłego roku Apple stoi w obliczu silnej konkurencji ze strony Huawei w segmencie premium chińskiego rynku lokalnego, co przyczyniło się do rozczarowujących dostaw iPhone'ów w pierwszym kwartale. Wyniki na rynku chińskim będą ważnym czynnikiem decydującym o ogólnych dostawach Apple w tym roku", powiedział Jusy Hong, starszy menedżer ds. badań w grupie Omdia zajmującej się smartfonami.

Dane dotyczące dostaw Xiaomi spadły nieznacznie w porównaniu z poprzednim kwartałem; z 40,8 mln sztuk w 1Q24. Jest to niewielki spadek o 1% w porównaniu z 41,2 mln w 4Q23, co również stanowiło niewielki spadek w porównaniu z 41,8 mln w 3Q23. Jest to jednak nadal znaczący wzrost o 33,8% rok do roku w porównaniu z 1Q23.

Dostawy Transsion nieznacznie spadły po kolejnych kwartałach wzrostu, z 30,1 mln w 4Q23 do 27,5 mln w 1Q24, co stanowi spadek o 8,6%. Ponieważ jednak jest to tylko niewielki spadek po okresie bardzo silnego wzrostu, Transsion nadal odnotowuje trzycyfrowy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy to odnotował 13 milionów dostaw w 1Q23. W ciągu ostatniego roku dostawy Transsion wzrosły ponad dwukrotnie, dzięki czemu firma awansowała z szóstego na czwarte miejsce wśród największych producentów OEM.

"Zwiększone dostawy smartfonów z niższej i średniej półki przyczyniły się do wzrostu Transsion w 2023 r., Jednak popyt ten jest ostrożnie monitorowany ze względu na jego zmienność, która zależy od warunków ekonomicznych. Utrzymanie ożywienia gospodarczego w segmencie low-end zależy od odbicia gospodarczego" - powiedział Zaker Li, główny analityk Omdia.

Grupa Oppo, do której należą marki Oppo i OnePlus, odnotowała 25 mln dostaw w 1Q24, co stanowi wzrost o 2,5% w porównaniu z poprzednim kwartałem, ale spadek o 5,7% w porównaniu z 1Q23. Ponieważ Oppo Group zmaga się z rosnącą konkurencją ze strony Transsion i zmaga się ze spadkiem wielkości rynku w 2023 r., czynniki te łącznie przyczyniły się do długoterminowego trendu spadkowego Oppo. W 2024 r. kluczowym celem Oppo będzie po prostu utrzymanie swojej pozycji, ponieważ Transsion dalej się rozwija.

Honor pozostaje siódmym co do wielkości producentem OEM na świecie, ale nadal się rozwija. W 1Q24 Honor odnotował 16,5 miliona dostarczonych urządzeń, co stanowi wzrost o 47,3% w porównaniu do 11,2 miliona urządzeń w 1Q23. Tendencja ta stanowi kulminację kolejnych kwartalnych wzrostów w 2023 r., które były kontynuowane w 1Q24, a dostawy wzrosły o 0,5 mln z 16 mln odnotowanych w 4Q23.

Awansując z dziewiątej na ósmą pozycję w badaniu Omdia, Huawei utrzymał silną dynamikę, którą zbudował dzięki premierze Mate 60 Pro w drugiej połowie 2023 roku. Podobnie jak Honor, Huawei odnotował sukcesywny wzrost z kwartału na kwartał w całym 2023 roku, zwiększając się z 6,4 mln sztuk w 1Q23 do 12,3 mln sztuk w 4Q23. Teraz, w 1Q24, osiągnął 13,1 miliona sztuk, co oznacza podwojenie dostaw rok do roku.

Tuż za Huawei plasuje się Motorola, która odnotowała 13,0 mln sztuk, rosnąc kwartał do kwartału i rok do roku. Motorola odnotowała wzrost o 4% z 12,3 mln w 4Q23 i o 23,8% z 10,5 mln w 1Q23.

Realme pozostaje na dziesiątej pozycji, spadając z ósmej w 2023 roku. W 1Q24 realme odnotowało wzrost dostaw rok do roku, z 10,1 mln sztuk, w porównaniu z 8,2 mln w 1Q23. Chociaż dostawy Realme spadły w porównaniu z poprzednim kwartałem, o 16,5% z 12,1 mln sztuk w 4Q23, marka ta doświadczyła największego spadku w całym 2023 roku wśród głównych producentów smartfonów OEM. Realme stoi przed trudną walką, zwłaszcza że spadł popyt na smartfony z niższej półki cenowej.

"Najbardziej zauważalnym trendem na rynku smartfonów jest polaryzacja smartfonów na smartfony z niższej półki i smartfony premium. Przyniosło to nieproporcjonalne korzyści Apple i Huawei, podczas gdy marki koncentrujące się na telefonach ze średniej półki cenowej, takie jak Samsung, Oppo i Realme, stanęły w obliczu wyzwań. Oczekuje się, że w 2024 r. globalny rynek będzie rósł z roku na rok, szczególnie w pierwszej połowie roku.", podsumowuje Hong.

Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0
Drukuj

Komentarze / 0