UOKiK chce, aby operatorzy zwracali klientom niewykorzystane środki z doładowań
Prezes UOKiK wszczął postępowania przeciwko Orange Polska, P4, Polkomtel i T-Mobile Polska.
Wątpliwości UOKiK wzbudza to, że operatorzy po upływie ważności konta, nie zwracają konsumentom niewykorzystanych środków. Przykładowo: jeżeli konsument doładuje konto na kwotę 25 zł, to może wykonywać połączenia przez 25 dni. Jeżeli nie wykupi ponownego doładowania, niewykorzystane środki przepadają następnego dnia po upływie okresu, w którym mógł wykonywać połączenia. Może to utrudniać konsumentom skorzystanie z prawa do zmiany dostawcy usług. Tym bardziej, że dla rynku usług przedpłaconych charakterystyczne są dynamiczne zmiany polegające na wprowadzaniu przez operatorów coraz to nowych promocji dla konsumentów, którzy nie są związani terminową umową abonamentową.
Pieniądze z niewykorzystanych doładowań nie wracają z powrotem do portfela abonenta. W efekcie taka praktyka może np. utrudniać konsumentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych. Z obawy przed utratą niewykorzystanych środków, abonent może nie zdecydować się na skorzystanie z lepszej oferty konkurenta – mówi Marek Niechciał, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Działania operatorów budzą wątpliwości tym bardziej, że w takich krajach jak Niemcy, Austria, Węgry, Chorwacja, Hiszpania, zwrot niewykorzystanych środków jest powszechną praktyką.
Postępowanie przeciwko przedsiębiorcy może zakończyć się wydaniem decyzji zakazującej stosowania praktyki naruszającej prawa słabszych uczestników rynku oraz nałożeniem kary pieniężnej w wysokości do 10 proc. obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok nałożenia kary. W wydawanych decyzjach Prezes UOKiK może również określić środki usunięcia trwających skutków bezprawnej praktyki przedsiębiorcy.
Komentarze / 20
Dodaj komentarz-
silvanael pisze: 2016-09-26 11:23HA!!! czas najwyższy!!! a nie że jak przechodzę z jednej oferty na kartę na drugą u tego samego operatora to mi wcina 60zł... koniec złodziejstwa!3
-
Adam555 pisze: 2016-09-26 11:29Idea słuszna, ale można ten wątek podzielić na dwie rzeczy: 1. Przy przenoszeniu numeru do innej sieci niewykorzystane pieniądze powinny być zwracane bądz przenoszone do nowego operatora. 2. Jeśli nie wykorzystamy kwoty w terminie to ... zaraz, zaraz? A po co trzymać się operatora który kasuje mam pieniądze? Nie lepiej przenieść numer.5
-
Kacper pisze: 2016-09-26 11:32Słabe. Dla dusigroszy. Dla tych co traktują kartę SIM jak skarbonkę. Śmiech na sali.-13
-
troip pisze: 2016-09-26 11:38Konto powinno być ważne dopóki są na nim środki,a przy zerowym stanie konta dopiero po 365 dniach konto może być usunięte.15
-
Thx pisze: 2016-09-26 12:00W końcu, czekam na to, oby jak najszybciej.9
-
pabloki pisze: 2016-09-26 12:08Kontrola zakończy sie ... niczym. Rozumiem że taka praktyka była wcześniej wiedzą tajemną.3
-
pabloki pisze: 2016-09-26 13:22Zwroty będą, przed upływem 5 lat skarbówka zmieni interpretację i uzna że zwrot był przychodem klienta który winien być opodatkowany i ujęty w PIT. Zaczną sie domagać zaległego podatku z odsetkami, dodatkowo będzie kara 5000 zł za wykroczenie skarbowe. I o to tu będzie chodziło.1
-
apex pisze: 2016-09-26 13:24Jesli beda zwroty kasy to super, zawsze to troche grosza wskoczy do kieszeni. Najgorszy z tymi doladowaniami to jest plush - kazda zlotowka to 1 dzien. Okrutny plusowski badziew.2
-
Brawo !!!! pisze: 2016-09-26 14:34Super1
-
ja pisze: 2016-09-26 14:37apex - doczytaj zanim cos skomentujesz1
-
ja pisze: 2016-09-26 14:40uwazam ze nie powinny byc zwracane, tylko pogorszy to oferty, jest tak duzo mozliwosci zarzadzania swoimi pieniedzmi ktore sie doladowuje ze mozna to wykorzystac, jakos nikt nie zwraca pieniedzy za to ze nie do konca skorzystales z jego produktu a powinni chyba (np piekarz ze nie zjadlem chleba do konca i jest czerstwy juz) :)-8
-
nihao pisze: 2016-09-26 15:16@pabloki oczywiscie, ze tak to sie skonczy. Tylko czy skarbowka nie ma czasem 10 lat? :-)0
-
apex pisze: 2016-09-26 15:17@ja a co zle powiedzialem? Przeciez jest o zwrocie kasy, a jak kasa nie przepada, to masz jej wiecej0
-
troip pisze: 2016-09-26 17:01Niby do kanonu podniesione jest dobro, a jednak to co dobre i uczciwe w naszym kraju musi być wymuszane przepisami, a nie jest normą społeczną.3
-
ja pisze: 2016-09-26 21:40Ze kazda zlotowka to 1 dzien. Jak widzialem to np 50 zl to 90 dni2
-
ja pisze: 2016-09-26 21:41Komentarz wyzej to odp dla apex0
-
~ pisze: 2016-09-27 00:23Trzymam kciuki za efektywność prac urzędu. Jeśli opy nie ustąpią..to nakladac kary.3
-
Dobre! pisze: 2016-09-27 11:22Kupuję za 100 tys. doładowań. Na fakturę. Będę dzwonił do klientów. Jakby ktoś się pytał. Następnie odliczam 18 koła vatu, a 16 tys to pomniejszenie podatku dochodowego. Razem podatkowo 34 tys. Po wygaśnięciu konta operator zwraca 100 tys. Nawet jakbym rok czekał to rentowność 34% to jest coś!1
-
Heinz pisze: 2016-09-27 14:00Jezeli w innych krajach zwrot kasy jest powszechna procedura to dlaczego w Polsce mialoby byc inaczej...0
-
przemek1234 pisze: 2016-09-27 18:35A teraz powróżę z fusów... Rok 2016: Cena minuty: 0,29 zł Pakiet no-limit: 25 zł Brak pakietów innych Rok 2017: Cena minuty (luzem): 0,99 zł Cena pakietu 50 minut: 12 zł (0,24 zł/min) Cena pakietu 100 minut: 20 zł (0,20 zł/min) Cena pakietu no-limit: 35 zł0