UOKiK wstrzymuje podwyżkę 0-708

Drukuj

Prezes UOKiK Cezary Banasiński nakazał Telekomunikacji Polskiej wstrzymanie podwyżek cen połączeń międzynarodowych z numerami rozpoczynającymi się od 0-708-1. Postępowanie antymonopolowe – prowadzone na podstawie prawa polskiego i wspólnotowego – zostało wszczęte na wniosek Netii. Spółka ta zarzuciła Telekomunikacji Polskiej nadużywanie pozycji dominującej. W opinii Netii za taką praktykę należy uznać podwyższenie przez TP opłat za połączenia międzynarodowe z numerami rozpoczynającymi się od 0-708-1.

Za pomocą numerów 0-708-1 realizowane są między innymi połączenia międzystrefowe i międzynarodowe. Usługi takie świadczą operatorzy alternatywni, m.in. Netia, Energis i Onet.pl. W praktyce wygląda to tak, że konsument korzystając z posiadanego telefonu stacjonarnego na przykład w sieci TP SA (należy do niej 90 proc. wszystkich abonentów) wybiera specjalny numer rozpoczynający się od 0-708-1, a następnie po usłyszeniu sygnału – właściwy numer docelowy (na przykład w Stanach Zjednoczonych lub Niemczech). Abonent Telekomunikacji Polskiej płaci według jej stawek, a następnie TP SA rozlicza się z operatorami alternatywnymi (do których należą specjalne numery) na podstawie odrębnych umów. Telekomunikacja Polska kształtując ceny połączeń z numerami 0-708-1 w praktyce decyduje o opłacalności korzystania z nich. Jeśli konsumenci uznają, że usługa jest nieopłacalna, nie będą realizować połączeń międzynarodowych za pomocą numerów 0-708 1. Wybiorą więc ofertę TP SA, nie zaś alternatywnych operatorów.

Jak ustalił UOKiK, liczba połączeń międzynarodowych wykonywanych za pomocą numerów 0-708-1 dotychczas stale rosła (na przykład między sierpniem 2004 a sierpniem 2005 roku zanotowano wzrost o niemal 6 mln minut). Powodem była przede wszystkim atrakcyjna cena. Do momentu podwyżki wynosiła ona 35 groszy brutto, a więc znacznie taniej niż najniższa opłata za połączenia międzynarodowe Telekomunikacji Polskiej (73 grosze brutto).

W opinii Prezesa Urzędu, podniesienie przez TP SA cen na połączenia 0-708-1 o sto procent (do 71 groszy brutto) – przy niemal jednoczesnej obniżce opłat za niektóre połączenia międzynarodowe, co miało miejsce we wrześniu oraz niedawnym wprowadzeniu atrakcyjnych pakietów darmowych minut – ma na celu wyeliminowanie niezależnych operatorów z rynku. W zaistniałej sytuacji, konsumentowi przestaje opłacać się korzystanie z usług 0-708-1. Po podwyżce bowiem połączenie takie staje się droższe nawet od połączenia w ramach planu socjalnego TP SA, charakteryzującego się najwyższymi opłatami jednostkowymi.

Prezes UOKiK uznał, że opisywana praktyka Telekomunikacji Polskiej może stanowić naruszenie pozycji dominującej na rynku i wszczął w tej sprawie postępowanie antymonopolowe. Powinno się ono zakończyć przed upływem pięciu miesięcy. Ponieważ istnieje niebezpieczeństwo, że kwestionowane działanie TP SA doprowadzi do nieodwracalnych skutków w postaci wyeliminowania niezależnych operatorów z rynku, Prezes Urzędu zobowiązał spółkę do wstrzymania podwyżek. Umożliwia to przepis ustawy antymonopolowej, zgodnie z którym jeszcze przed zakończeniem postępowania możliwe jest wydanie decyzji tymczasowej nakazującej zaniechanie praktyki mogącej spowodować poważne i trudne do usunięcia zaburzenie konkurencji.

Telekomunikacja Polska może odwołać się do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, jednak zgodnie z ustawą antymonopolową wniesienie odwołania nie wstrzymuje obowiązku zastosowania się do decyzji tymczasowej.

Decyzja Prezesa UOKiK znajduje się tutaj.

Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0
Drukuj

Komentarze / 15

Dodaj komentarz
  • Users Avatars Mini
    survivor pisze: 2005-10-11 17:43
    BRAWO !!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    lewickijacek pisze: 2005-10-11 17:49
    Pan prezes UOKiK to równy gość
    0
  • Users Avatars Mini
    el-do-rado pisze: 2005-10-11 17:52
    No to na pare miesięcy mamy spokój i w miarę tanie rozmowy międzynarodowe.
    0
  • Users Avatars Mini
    lennox pisze: 2005-10-11 18:11
    BRAWO ! po raz kolejny się okazało że regulator rynku jest potrzebny i broni klientów przed złodziejskimi praktykami firm
    0
  • Users Avatars Mini
    Konrad pisze: 2005-10-11 18:49
    Chciałbym przypomnieć ludziom bijącym brawo reguatorowi rynku o tym, że TPSA powstała właśnie poprzez regulację rynku. Więc urząd państwowy walczy z monopolem, które same państwo kiedyś stworzyło. I to jest idiotyzm. W zasadzie możnaby było bardzo łatwo zderegulować cały rynek telekomunikacyjny, ale wtedy nie potrzebne by było URTiP, więc stołków i łapówek byłoby mniej. A to politykom nie na rękę. Smuci mnie tylko, że Wy, jako konsumenci, nie jesteście tego świadomi !
    0
  • Users Avatars Mini
    AndSa pisze: 2005-10-11 18:58
    Tak dla czystej formalnosci w Polsce nie ma monopolu na rynku telefoni stacjonarnej, gdyz jest wielu operatorow. Z monopolem mozna sie spotkac jedynie w przypadku PKP i Poczty Poslkiej (dotyczy przesylek listowych). Nie zmieniaa to jednak faktu ze niezbyt lubie ta firme, gdyz zamiast walczyc z konkurentami cenami, korzysta ze swojej dominujacej pozycji.
    0
  • Users Avatars Mini
    zafir pisze: 2005-10-11 19:06
    TEPSA nie zawsze wykonuje takie polecenia- przynajmniej nie od razu
    0
  • Users Avatars Mini
    ikcyzor pisze: 2005-10-11 19:46
    A jakby tak komórki obniżyły opłaty za międzynarodowe to niech tepsa podnosi i o 1000% ( ja nie mam stacjonarki więc mnie nie interesuje, mamie kupiłem ten czeski fonik ze słuchawką na kabelku (jest bez slmlocka to dla zainteresowanych i ma 2 godziny do 18-nastej i 5 po na stacjonarki i plusa za 60 Zł miesięcznie a abo w tepsie to 42 Zł ) a z netu korzystam za 39,50 miesięcznie i mam szybciej niż neostrade około 600 a wcześnie rano nawet 1,7 MB/s Ps jak ktoś chce do mie to i tak zadzwoni wiec nie płacę 42zł za odbieranie a jak chcę pogadać i ktoś jest w domu bo na stajonarkę nie można do autobusu dzwonić to gadamy przez komunikatory i jeszcze się widzimy
    0
  • Users Avatars Mini
    olek_01 pisze: 2005-10-11 19:50
    andsa Ale na rynku telefonii stacjonarnej jest monopol,i to jak c.h.o.l.e.r.a. jest tylko Telekomun(i)a i inny drugi ,np TPSAi Netia, czy TP i Dialog ale to i tak kropla w morzu:/
    0
  • Users Avatars Mini
    wibrator pisze: 2005-10-11 23:30
    Dlatego też nie lubie Orange, jak i TPSA jak wściekłego psa. Mogę ? Mogę ! Moje prawo. Żyjemy już w demokracji. I chwała Wałęsie za to !!!
    0
  • Users Avatars Mini
    Eryk pisze: 2005-10-12 10:55
    Brawo Panu Regualtorowi za wzięcie się do roboty. Choć nie od dziś wiadomo że UOKiK i TePsa to naczynia połączone. I jakoś trudno UOKiK-owi zrobić na rynku prawdziwą konkurencję. Wolą chyba brać sowite wynagrodzenia co miesiąc za nicNieRobienie i siedzieć na stołkach. Problem ostatniej mili pozostaje wciąż nierozwiązany. Konkurencji Neostrady od operatorów alternatywnych przez to nie ma dla klientów podłączonych pod kabel Tepsy. Tak więc pewnie za 5 lat Tepsa szumnie ogłosi że w Neo wprowadzi łącza 20Mega za 300 PLN netto/mies ktore we Francji można mieć teraz za 30 euro/mies wraz z tv kabl+telef... Ot Polska właśnie... :-|
    0
  • Users Avatars Mini
    blobi pisze: 2005-10-12 11:55
    Ikcyzor: komorkowe nie moga obnizyc cen rozmów m-narodowych bo korzystaja w tym celu z sieci TPSA :P Mogliby conajwyzej zmniejszyc narzut ale to by mogło byc nieopłacalne...Diabeł tkwi więc...w TEPSIE :P
    0
  • Users Avatars Mini
    Gal pisze: 2005-10-12 13:25
    AndSa - LOL - dawno nie czytalem takich bajek. TPSA nie ma monopolu - musze sobie to gdzies zapisac.
    0
  • Users Avatars Mini
    scorpion pisze: 2005-10-12 14:50
    Popieram gości którzy bronią klientów chociaż w jakimś nawet najmniejszym stopniu. Brawo tylko tak dalej!!!
    0
  • Users Avatars Mini
    scorpion pisze: 2005-10-12 14:53
    AndSa: No co ty? Piłeś coś? A może jarałeś coś?
    0