TP S.A. będzie musiała modernizować swoją sieć szybciej
Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego spowoduje, że Telekomunikacja Polska będzie musiała przyspieszyć inwestycje związane z rozbudową i modernizacją sieci telekomunikacyjnej - uważa Ministerstwo Infrastruktury. "Proponowane zmiany regulacyjne spowodują, że od Telekomunikacji Polskiej będzie wymagane przyspieszenie inwestycji związanych z rozbudową i cyfryzacją sieci" - napisano w przygotowanym przez Ministerstwo Infrastruktury omówieniu zmian w prawie telekomunikacyjnym.
"Wiąże się to z faktem, że sieć TP SA nie jest w pełni tak nowoczesna, jak sieci innych operatorów" - dodano. Według resortu infrastruktury, ustawa nie będzie miała wpływu na rozpoczęte już w TP SA zmniejszanie zatrudnienia. "Może natomiast przyczynić się, w związku z rozwojem sektora, do wzrostu zatrudnienia u innych operatorów" - uważa ministerstwo. Nowelizacja ma m.in. umożliwić przypisanie abonentowi numeru telefonu na stałe, bez względu na zmianę miejsca zamieszkania. W projekcie ma także zostać zdefiniowana, zgodnie z normami europejskimi, usługa powszechna, czyli taka, do której mają dostęp abonenci z całego kraju. Są to m.in. usługi telefoniczne, transmisja faksów i dostęp do internetu przez modem. Nowelizacja przewiduje również udostępnienie tzw. pętli lokalnej, czyli rozwiązanie problemu dostępu do tzw. ostatniej mili. Operator, który ma pozycję dominującą na danym rynku, będzie miał obowiązek udostępnienia (na zasadzie komercyjnej) swojej infrastruktury (na odcinku "ostatniej mili") innym operatorom, którzy będą chcieli świadczyć usługi telekomunikacyjne na tym rynku (chodzi tu głównie o dostęp do internetu). Zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi w Unii Europejskiej abonent będzie mógł swobodnie wybierać operatora lokalnego, czyli operatora, który dokonuje połączeń lokalnych, międzystrefowych i międzynarodowych. Nowelizacja prawa telekomunikacyjnego została przyjęta przez rząd pod koniec maja i teraz trafiła do Sejmu. W lutym TP SA poinformowała, że zamierza przeznaczyć na inwestycje w ciągu najbliższych trzech lat ponad 13 mld złotych, a w 2002 r. z grupy Telekomunikacji Polskiej SA ma odejść 11 tys. pracowników.
Komentarze / 25
Dodaj komentarz-
andrzej pisze: 2002-08-07 23:04czas i życie zweryfikuje czy telekomuna da się podejść0
-
dziobek pisze: 2002-08-07 23:35na przstrzeni ostatnich zmian wydawac by sie moglo ze tepsa robi co sie da(taryfy, znizkowe numery,aktywacja za 50zl) ale ministerstwo ponagla czyli nie zostalo zrobione tyle i ile trzeba0
-
graffi pisze: 2002-08-07 23:37Będzie modernizować szybciej - podniesie ceny0
-
dziobek pisze: 2002-08-07 23:44niekoniecznie, podwyzszenie cen bedzie oznaczac odplyw klientow a na to sobie nie moga pozwolic0
-
Piotrek pisze: 2002-08-08 00:25zaraz zaraz... czegos tu nie rozumiem... czy nie lepiej byloby DO KONCA uwolnic rynek? Jesli pojawi sie konkurencja TPSA sama zechce sie zmodernizowac. Co za socjalistyczne myslenie - tu damy nakaz taki, tam damy nakaz taki i jakos to bedzie... TO WOLNA KONKURENCJA I RYNEK POWINNY WYMUSZAC INWESTOWANIE W SIEC, A NIE NAKAZY I WIDZIMISIE MNISTERSTWA! Albo mamy wolny rynek i firma sama decyduje czy chce inwestowac, albo mamy znany z historii ustroj, w ktorym panstwo mowi co i jak. A moze ja sie myle??? Moze w analogiczny sposob ministerstwo da nakaz, ze od 1 stycznia przyszlego roku pociagi PKP maja byc 2 razy tansze, 2 razy szybsze, maja jezdzic tylko wagony 1 klasy???0
-
piwo pisze: 2002-08-08 01:13"sieć TP SA nie jest w pełni tak nowoczesna, jak sieci innych operatorów"...;-) Ciekawe jak dlugo nad tym mysleli...;-) Zmodernizuja siec i sprzet to moze w koncu wprowadza taktowanie rzeczywiste, a nie wg impulsow co 3-6 minut, ciekaw jestem czy w Europie pozostal gdzies jeszcze ten 'wspanialy' sposob naliczania oplat.0
-
graffi pisze: 2002-08-08 01:24M.kubiczek, odpływ klientów owszem, ale brak alternatywy wielu abonentom nie pozwoli zrezygnować0
-
Maxx pisze: 2002-08-08 01:38piwo: pozwolę sobie na stwierdzenie, że to właśnie TPSA ma jedną z bardziej nowoczesnych sieci w Europie. Brak inwestycji przez długie lata i potem trafione inwestycje w latach 90-tych w technologię SDH zrobiły swoje (na plus). To do czego można mieć zarzuty, to tzw. 'ostatnia mila'. Często jest to jeszcze skrętka z papierową izolacją. Nie wiem jaki konkurencyjny operator będzie chciał coś takiego odkupić i jeszcze świadczyć usługi np. stałego dostępu do Internetu... Piotrek: zdrowe podejście0
-
Albi pisze: 2002-08-08 01:43fajnie by bylo. Ale pewnie nie bedzie i nic sie w tym wzgledzie nie zmieni, a tepsa sie nie da podejsc...0
-
CYPIS pisze: 2002-08-08 01:47mi sie podoba to przypisanie nr telefonu aboneta na stale. jak sie przeprowadze bede mial ten sam nr telefonu i niema klopotu zeby podawac wszystkim nowy0
-
jokerDM pisze: 2002-08-08 10:52Zgadzam się z Piotrkiem. Potrzebne były aż nakazy z ministerstwa, żeby tak na prawdę coś zaczęło się dziać. Oczywiście już widzę te protesty i krzyki, że taka modernizacja to kosztowna rzecz, że trzeba będzie sie poświęcić i podnieść ceny, zeby koszty były realne. A ja się pytam, jak to się ma do konkurencyjności rynku, to myślenia biznesowego??? W końcu to klienci rozsądzą, co jest dla nich ciekawsze...0
-
Kan pisze: 2002-08-08 11:13Jednego nie rozumię TPSA jest firmą prywatną i co ma MI do tego co oferują klientowi,któremu MI powinno tylko umożliwić alternatywę wyboru.Piotrek***całkiem się zgadzam z Twoim komentarzem:Pozdrawiam0
-
dwx pisze: 2002-08-08 11:37Teoretycznie konkurencja powinna spowodować obniżke, ale ... zawsze jest jakieś ale!Polacy nauczenie przez wiele lat stabilności i szarej codzienności z załozenia nie lubią zmian, więc nawet przy wolnym rynku przy podwyżce np. abonamentu o 2-3 zł. i rozmów o kolejne 2-3 gr. na pewno nie "pobiegną" zmienić operatora. Biorąc zaś pod uwage skalę i liczbę klientów TP SA - już to wystarczy. Zresztą prawda jest taka że tylko na niewielkim % obszaru kraju działają inni operatorzy. Nawet w Warszawie są rejony gdzie jeśli klient chce mieć tlf stacjonarny to ma wybór TP SA lub TP SA (ewentualnie może wybrać kolor aparatu!). Patrzmu realistycznie na rzeczywistość. Coby firma (jakakolwiek) nie zrobiła i tak zawsze zapłaci klient.0
-
timeport pisze: 2002-08-08 11:41jak zaczną modernizować sieć to zaczną oczywiście podnosić opłaty no bo co im tam zależy : ((( a i tak zmoternizują sieć zwaliając połowe ludzi i tyle to jest dla nich pewnie modernizacja a szkoda ale zanim poziomem technologicznym dojdziemy do standardów europejskich to juz standardy europejsie bedą o kilka lat do przodu :((( inaczej tego nie widze przy takim rozwoju i zarządzaniu firmą : ((((0
-
mr.bond pisze: 2002-08-08 11:45Skads te pieniadze beda sie musialy wziac. Oplaty, zwolnienia, restrukturyzacja, rezerwy?0
-
jokerDM pisze: 2002-08-08 13:08Popatrzmy na innych, nie mają takiego potencjału w postaci infrastruktury jak TPSA ale mimo to walczą, konkurują, A TPSA trzeba poganiać kopami, zeby zaczęła coś dla ludzi robić. Może w końcu trochę sama od siebie...0
-
marek pisze: 2002-08-08 13:46to jak zwykle tylko slowa... Tpsa i tak robi co chce a w zasadzie nic nie robi0
-
qbul pisze: 2002-08-08 21:39marek: no jak to??? przecież ma duży wkład w telofonizację wsi ............... ;) szkoda gadać - precz z monopolem0
-
Maras pisze: 2002-08-08 22:54Tak jak ktoś słusznie zauważył TPSA ma jedną z nowocześniejszych sieci w Europie: SDH, ATM, DWDM a ostatnia rozbudowa o routery Ericssona też zrobiła swoje. to co należy wymienić to stare centrale typu Pentaconta, ECWB, ARK Strowger bo one nie dadzą sobie rady z routingiem w przypadku "stałego numeru" ale tego w skali kraju jest już naprawdę niewiele. A tak naprawdę modernizacji wymaga ta "ostatnia mila" i tylko idiota może myśleć że TPSA wpakuje miliony $ w modernizacje tego fragmentu sieci poto aby potem być zmuszonym do udostepnienia go innym operatorom za frajer.... Jak myślicie dlaczego TPSA restrukturyzuje dostepówkę i przekazuje modernizację i utrzymanie tego fragmentu sieci niezaleznym oddzielnym firmą. Żeby mieć czarno na białym (faktury) ile kosztuje utrzymanie "ostatniej mili" i jezeli inny operator chce z tego korzystać niech płaci prawdziwe pieniądze a nie tak jak do tej pory gdy URT i ministerstwo ustalają urzędowe stawki nie mające nic wspólego z rzeczywistością0
-
torre pisze: 2002-08-09 01:42telekompromitacja wyleczy konkurencję i na ostatniej mili, jak zawsze...0
-
Giewont pisze: 2002-08-09 03:03*** Maras - podpisuje sie rekoma i nogami pod tym co napisales. A co do tej ostaniej mili to jakos konkurencja sie za to nie bierze, tylko szkielatami sie chwala. A routery Ericssona to juz jakis czas ;) Pozdrawiam0
-
qbul pisze: 2002-08-09 03:40maras: zapominasz o jednym .............. kliencie, który musi płącić kosmiczne pieniądze za dostęp do inetu. gdyby nie monopol telekompromitacji mielibyśmy dużo więcej powodów do zadowolenia0
-
Qba pisze: 2002-08-09 09:57Moze stac sie tak, ze tepsa nie zdazy z nowymi bajerami na czas!0
-
jokerDM pisze: 2002-08-09 10:47Maras: masz rację, zgadzam się. Ale w końcu to do niej należy ta ostatani mila w większości przypadków. Powinna więc dbać o nią, inwestowac, po to, zeby było więcej zadowolonych klientó. Klient zadowolony nie będzie szukał konkurencji, bo będzie mu ona po prostu zbędna.... A TPSA jakby o tym zapominała... No i wkońcu sa firmą o wielkim zasięgu a nie lokalną. Już oni tak źle nie mają....0
-
artjaw pisze: 2002-08-10 11:14hmmm, ciekawa perspektywa dla TPSA0