Wystartował rządowy Rejestr Danych Kontaktowych - można dodawać swój telefon i e-mail
Jeśli chcesz mieć pewność, że urząd ma twój aktualny numer telefon i adres e-mail to możesz je przekazać do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK).
Dzięki temu urzędnik w ważnych sprawach zamiast wysyłać pismo będzie mógł zadzwonić lub wysłać maila.
Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację.
Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu „tradycyjna”, papierowa forma komunikacji.
Dodatkowo, dzięki RDK urzędy - z wyprzedzeniem - będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.
Na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.
Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy (do dnia uruchomienia RDK ponad 2000 pracowników urzędów uzyskało odpowiednie certyfikaty).
Dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć.
RDK nie będzie używane do rozsyłania informacji marketingowych ani reklam.
Usługa jest bezpłatna.
Jak przekazać dane do Rejestru Danych Kontaktowych?
Jeśli chcecie zrobić to online – wystarczy skorzystać z usługi Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). By to zrobić, będziecie potrzebowali profilu zaufanego.
Swoje dane możecie przekazać do RDK także offline, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.
Przykładowe informacje dostępne dzięki dodaniu swoich danych kontaktowych do RDK:
- dokumenty gotowe do odbioru
- rozpatrzenie złożonych wniosków
- potrzeba uzupełnienia dokumentów lub potrzeba dodatkowych informacji