BLIK na razie nie przynosi kokosów, ale jest już najsilniejszą marką płatności mobilnych

Drukuj
BLIK na razie nie przynosi kokosów, ale jest już najsilniejszą marką płatności mobilnych
BLIK na razie nie przynosi kokosów, ale jest już najsilniejszą marką płatności mobilnych

BLIK (Polski Standard Płatności) podał swoje wyniki finansowe za 2021 r. Przychody spółki urosły przez rok o ponad 60% do ponad 112 mln zł. Zysk netto spółki zmalał o 12% do prawie 32 mln zł.

Na koniec 2021 roku liczba zarejestrowanych użytkowników BLIK wyniosła 21,6 mln, co oznacza wzrost o 28% w stosunku do 2020 roku.

W 2021 roku wykonano w Systemie BLIK ok. 763 mln transakcji o wartości ok. 103 mld PLN. W stosunku do roku poprzedniego odnotowano wzrost na poziomie ok. 80% ilości transakcji oraz ok. 82% w odniesieniu do wartości transakcji. Podobnie jak w 2020 roku, spośród wszystkich transakcji BLIK największy udział stanowią transakcje w kanale WEB (68%). Udział transakcji w kanale ATM spadł – z 6% do 5%, a udział POS wzrósł o ponad 2% do 11%. Kolejny rok wzrosły udziały P2P 4 do 15,2% (poprzednio 10,6%).

Znaczne wzrosty ilości transakcji odnotowano we wszystkich kanałach. W WEB wzrost do 523 mln z 314 mln. Liczba transakcji w: ATM, POS oraz P2P, była wyższa niż w roku poprzednim (ATM – 37,4 mln wobec 26,3 mln, POS – 87,0 mln wobec 38,9 mln, P2P – 115,6 mln wobec 44,9 mln). W odniesieniu do wartości transakcji BLIK transakcje WEB mają największy udział pod względem wartości (60%) – średnia wartość na poziomie 118 PLN i była o 6 PLN wyższa niż w 2020. Wzrosła o 78 PLN wartość średniej transakcji w kanale ATM i wyniosła 639 PLN. Wartość średniej transakcji w kanale POS wzrosła o 2% i była na poziomie 55 PLN. Mimo znacznych wzrostów wartości średnich transakcji we wszystkich kanałach średnia wartość transakcji w Systemie BLIK, pozostała na poziomie zbliżonym do roku poprzedniego i wyniosła 135 PLN (134 PLN w 2020 r.), co jest efektem dużego przyrostu liczby nisko-kwotowych transakcji WEB, POS i P2P.

Produkty PSP

• Usługę Przelew na telefon BLIK w 2021 r. udostępniły następujące banki: BOŚ Bank, Grupa SGB, Grupa BPS, Citi Handlowy,

• Usługę Płatności zbliżeniowe BLIK w 2021 r. udostępniły: Alior Bank, ING Bank Śląski, mBank, Millennium Bank, Santander, PKO Bank Polski,

• W 2021 r. kolejne banki udostępniły płatności BLIK w swojej aplikacji mobilnej – BOŚ Bank, Citi Handlowy, BS Brodnica,

• PKO Bank Polski wdrożył oznaczanie kontaktów na liście możliwych odbiorców Przelewu na telefon BLIK,

• Automatyczną autoryzację płatności bez kodu w zapamiętanym sklepie wdrożył PKO Bank Polski.

Rezultatem przeprowadzonych kampanii reklamowych były wysokie parametry w zakresie świadomości marki (spontaniczna 75%, wspomagana 97%, korzystanie z BLIKA 81%) i skłonności do polecania BLIKA przez użytkowników – wysoki wskaźnik NPS = 58 (średni wynik dla banków NPS = 15).

BLIK jest najsilniejszą marką dla użytkowników bankowości mobilnej i na koniec 2021 roku wyprzedza swoich globalnych konkurentów (indeks POWER BLIKA = 43,6%; VISA = 23,5%; Mastercard = 17,8%; GooglePay = 6,4%).

Tabele - szczegółowe dane transakcyjne w podziale na kanały płatności w latach 2020-2021.

Tabela 1. Struktura transakcji BLIK w 2021 r.

Tabela 2. Struktura transakcji BLIK w 2020 r.

Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0
Drukuj

Komentarze / 0