Salony sprzedaży operatorów oberwały od covida

Drukuj
Grupa OEX opublikowała wyniki za 2020 rok
Grupa OEX opublikowała wyniki za 2020 rok

Grupa OEX kilka dni temu podała swoje wyniki za zeszły rok.

Segment  Zarządzania  sieciami  punktów  sprzedaży  detalicznej  osiągnął  w  2020  roku  przychody  od  klientów zewnętrznych na poziomie 176 400 tys. PLN, co stanowi spadek o 7,4% w porównaniu do 2019 roku. Główną przyczyną spadku było  zamknięcie sklepów  w  galeriach  handlowych oraz  znaczące  zmniejszenie  sprzedaży w  sklepach,  które pozostały otwarte w okresie pierwszych dwóch kwartałów 2020 r. W  czwartym kwartale 2020r. przychody segmentu wyniosły 51 215 tys. PLN i były niższe o 4,1% od osiągniętych w czwartym kwartale 2019 roku. Przychody segmentu stanowiły w 2020 roku 34,7% łącznych przychodów Grupy, wobec 32,9% w roku ubiegłym. 

EBITDA segmentu Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej wyniosła w 2020 roku 18 979 tys. PLN, co stanowi  spadek  o  3,8%  w  porównaniu  do  2019  roku.  Po  znacznym  spadku  wyniku w  pierwszym  kwartale  2020 r., spowodowanym sytuacją epidemiczną, spółki segmentu odbudowały go częściowo w drugim kwartale 2020 r. dzięki satysfakcjonującym  przychodom  w  maju  i  czerwcu,  dokonaniu  redukcji  kosztów,  w  tym  czynszów  w  sklepach zlokalizowanych poza galeriami handlowymi, ale także dzięki pomocy publicznej w ramach programu tzw. „Tarczy 1.0”. Pomoc ta miała formę dotacji do wynagrodzeń za kwiecień, maj i czerwiec ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zwolnienia z opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, wypadkowe, chorobowe oraz  ubezpieczenie  zdrowotne.  Ponadto  spółki  segmentu  skorzystały  także  z  możliwości  wygaszenia  zobowiązań wynikających z umów najmu w okresie obowiązywania zakazu handlu w galeriach handlowych, co przełożyło się na brak konieczności  ponoszenia  świadczeń  przewidzianych  w  tych  umowach  w  okresie  obowiązywania  zakazu.  Wpływ uzyskanej pomocy publicznej na wynik segmentu i jednocześnie wynik Grupy w 2020 roku wyniósł 3 347 tys. PLN. W trzecim i czwartym kwartale 2020 roku spółki segmentu nie korzystały z pomocy publicznej. Najwyższy wynik kwartalny w 2020 roku segment osiągnął w trzecim kwartale i wyniósł on 5 985 tys. PLN. W czwartym kwartale 2020 roku segment osiągnął 5 107 tys. PLN zysku EBITDA, co było wynikiem gorszym o 17,% w porównaniu z czwartym kwartałem roku 2019. W okresie czwartego kwartału 2020r. sklepy należące do spółek segmentu pozostały otwarte. Nakaz czasowego zamknięcia wielu rodzajów placówek w galeriach handlowych, wprowadzony w związku z sytuacją epidemiczną, nie objął tego rodzaju punktów. EBITDA segmentu stanowi 50,1% sumy EBITDA wszystkich trzech segmentów operacyjnych Grupy, wobec 90,1% w roku ubiegłym. 

Wpływ epidemii:

Szczególnie  istotny  dla  wyników  Grupy  był  spadek  wyników  segmentu Zarządzania  sieciami  punktów  sprzedaży  detalicznej  w  pierwszym  kwartale  2020  roku.  Jest  to  segment,  który  w największym stopniu kontrybuuje do wyników Grupy. W przypadku spółek tego segmentu, pomimo realizacji zgodnie z założeniami wyników za pierwsze dwa miesiące roku 2020, zamknięcie sklepów w centrach handlowych, a częściowo również w innych lokalizacjach w połowie marca 2020 r. (łącznie około 30% sieci sprzedaży), spowodowało drastyczne pogorszenie wyników z uwagi na znaczące bezpośrednie ograniczenie części sprzedaży jako takiej oraz brak możliwości realizacji  osobno  wynagradzanych  celów  kwartalnych,  przy  praktycznie  niezmienionej  bazie  kosztowej.  Ponowne otwarcie sklepów w maju pozwoliło na stopniowe odbudowywanie przychodów, szczególnie, że w drugiej połowie roku sklepy pozostały otwarte. 

Obecnie Grupa OEX  prowadzi salony dla Orange, T-Mobile i Plus. Sprzedaż usług sieci Orange jest realizowana przez Tell Sp. z o.o, sieci T-Mobile przez spółkę Europhone Sp. z o. o., a sprzedaż usług sieci PLUS realizowana jest przez spółkę PTI Sp. z o. o.

W listopadzie 2020r. spółka Europhone Sp. zo.o. z Grupy OEX powiększyła swoją sieć o kolejnych 27 punktów w wyniku sfinalizowania transakcji za kwotę 4,5 mln zł. Europhone Sp. z o.o. zarządza obecnie 119 salonami i jest to największa sieć wśród partnerów T-Mobile.

Wielkość sieci sprzedaży segmentu Zarządzania sieciami punktów sprzedaży detalicznej

LICZBA SKLEPÓW WG STANU NA DZIEN BILANSOWY 
  stan na 31.12.2020  stan na 31.12.2019 zmiana r/r w szt. zmiana r/r w szt. 
sklepy sieci Orange  176 180  -4  -2,2%
sklepy sieci T-Mobile  119  93  +26 +28,0%
sklepy sieci Plus  64  66 -2 -3,0% 
Razem sklepy  359  339 +20 +5,9% 

 

ŚREDNIA LICZBA SKLEPÓW W ROKU OBROTOWYM  
  średnia w okresie 
01.01-31.12.2020  
średnia w okresie 
01.01-31.12.2019 
zmiana r/r w szt. zmiana r/r w % 
sklepy sieci Orange  177,0 183,0 -6,0  -3,3%
sklepy sieci T-Mobile  94,4  96,0  -1,6  -1,7%
sklepy sieci Plus  64,0 66,0  -2,0  -3,0% 
Razem sklepy  335,4 345,0 -9,6 -2,8%

 

ROZBICIE PRZYCHODÓW 
  01.01-31.12.2020  01.01-31.12.2019  zmiana r/r w % 
Przychody z prowizji za sprzedaż usług telekomunikacyjnych  127 036 132 898  -4,4% 
Zestawy i doładowania pre-paid 4 340 5 780  -24,9%
Telefony abonamentowe  39 594  41 725 -5,1% 
Pozostałe przychody  5 449  10 158  -41,2% 
Razem  176 419 190 561  -7,1%

 

WOLUMENY SPRZEDANYCH USŁUG 
  01.01-31.12.2020  01.01-31.12.2019  zmiana r/r w %
Aktywacje post-paid  861 311  910 885  -5,4% 
Aktywacje pre-paid  123 714 151 541 -18,4% 
Razem  985 025  1 062 426  -7,3%

 

Ocena: 0 głosów Aktualna ocena: 0
Drukuj

Komentarze / 0