Wyniki Grupy CP w I kw. 2019 r.
Grupa Cyfrowy Polsat opublikowała swoje wyniki za I kwartał 2019 r.
Najważniejsze dane operacyjny za 1Q’19:
- Całkowita liczba RGU na poziomie 16,974 mln, z czego 84,4% RGU świadczonych w modelu kontraktowym,
- Baza klientów kontraktowych wyniosła 5,673 mln,
- ARPU kontraktowe wyniosło 82,9 zł w 1Q’19, rosnąc r/r o 1,2% w porównaniu do poziomu 81,9 zł w 1Q’18,
- Wskaźnik nasycenia RGU na klienta – 2,53x i pozostaje w trendzie wzrostowym,
- Wskaźnik churn nadal w trendzie spadkowym, po raz kolejny przebijając rekordowo niski poziom (7,2%).
- Wzrost całkowitej bazy usług kontraktowych r/r o 535 tys. (3,9%)
- Wzrost r/r o 455 tys. (6,5%) RGU telefonii komórkowej to efekt korzystnego wpływu strategii multiplay, oraz dobrego przyjęcia przez klientów nowych prostych taryf Plusa wprowadzonych w lutym 2018 r., wspartych dobrą sprzedażą w segmencie B2B (m2m),
- Wzrost r/r o 93 tys. (1,9%) RGU płatnej telewizji, dzięki utrzymującemu się popytowi na usługę Multiroom oraz dobrze sprzedającym się płatnym usługom OTT,
- Stabilna baza usług Internetu mobilnego.
- Kontynuacja strategii multiplay:
- realizacja strategii multiplay skutkuje stabilnym wzrostem liczby klientów tych usług o 283 tys. r/r
- Łączna liczba klientów korzystających z ofert pakietowych osiągnęła poziom 1,85 mln,
- Odsetek klientów korzystających z pakietów multiplay osiągnął poziom 32,7%,
- Liczba RGU posiadanych przez klientów usług wiązanych rośnie do 5,57 mln,
- poziom churn (7,2%)
- Stabilny, wysoki poziom ARPU prepaid:
- Stabilna q/q baza prepaid na poziomie 2,6 mln usług, pomimo czynników sezonowych, wynikająca z udanej sprzedaży pakietów telewizyjnych,
- ARPU na poziomie 20,1 zł w 1Q’19.
Dane operacyjne segmentu usług świadczonych dla klientów indywidualnych i biznesowych
1Q 2019 | 1Q 2018 | Zmiana % | |||
Łączna liczba RGU (na koniec okresu) (kontraktowe+przedpłacone) |
16.973.770 |
16.579.337 |
2,4% |
||
USŁUGI KONTRAKTOWE |
|||||
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
14.330.995 |
13.796.153 |
3,9% |
||
Płatna telewizja, w tym: |
5.077.221 |
4.984.391 |
1,9% |
||
Multiroom |
1.167.983 |
1.114.833 |
4,8% |
||
Telefonia komórkowa |
7.452.479 |
6.997.850 |
6,5% |
||
Internet |
1.801.295 |
1.813.912 |
(0,7%) |
||
Liczba klientów |
5.672.790 |
5.743.832 |
(1,2%) |
||
ARPU na klienta |
82,9 |
81,9 |
1,2% |
||
Churn na klienta |
7,2% |
8,5% |
(1,3 p.p.) |
||
Wskaźnik nasycenia RGU na jednego klienta |
2,53 |
2,40 |
5,4% |
||
USŁUGI PRZEDPŁACONE |
|||||
Łączna liczba RGU na koniec okresu, w tym: |
2.642.775 |
2.783.184 |
(5,0%) |
||
Płatna telewizja |
144.586 |
75.159 |
92,4% |
||
Telefonia komórkowa |
2.387.672 |
2.539.402 |
(6,0%) |
||
Internet |
110.517 |
168.623 |
(34,5%) |
||
ARPU na RGU [PLN] |
20,1 |
20,1 |
0,0% |
Łączna liczba usług świadczonych przez Grupę zarówno w modelu kontraktowym, jak i przedpłaconym, wzrosła o 2,4% w ujęciu r/r, osiągając poziom 16,974 mln.
Na koniec 1Q’19 usługi kontraktowe stanowiły 84,4% łącznej liczby świadczonych usług. Wskaźnik ten wzrósł z 83,2% przed rokiem.
Usługi kontraktowe:
- Łączna liczba klientów kontraktowych wyniosła 5,673 mln na koniec 1Q’19 (-1,2% r/r), przede wszystkim na skutek konsolidacji kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 5,4% r/r).
- Liczba usług kontraktowych świadczonych przez nas wzrosła o 535K do 14,331 mln na koniec 1Q’19 (+3,9% r/r).
- Liczba RGU płatnej telewizji wyniosła 5,077 mln na koniec 1Q’19, co stanowi wzrost r/r o 93K, czyli o 1,9%. Wzrost wynika głównie z rosnącej popularności usługi Multiroom (+53K r/r, do około 1,2 mln RGU) oraz dynamicznie rosnącej sprzedaży płatnych usług typu OTT
- Liczba RGU telefonii komórkowej wzrosła r/r o 455K (+6,5%), osiągając poziom 7,452 mln na koniec 1Q’19, przede wszystkim w efekcie skutecznej realizacji strategii dosprzedaży usług do pojedynczego klienta oraz wprowadzenia do sprzedaży w lutym 2018 r. nowych, atrakcyjnych taryf adresowanych do klientów kontraktowych, jak również wysokiego popytu wśród klientów biznesowych (usługi m2m).
- Liczba RGU dostępu do szerokopasmowego Internetu mobilnego na koniec 1Q’19 wyniosła 1,801 mln i była niższa r/r o 13K, czyli o 0,7%. Spadek ten związany jest m.in. ze stopniowym nasycaniem się rynku usługami dedykowanego mobilnego dostępu do Internetu oraz systematycznie rosnącą popularnością transmisji danych w taryfach telefonii komórkowej (smartfony), która to usługa konkuruje z usługą dedykowanego dostępu do Internetu mobilnego.
- W 1Q’19 średni miesięczny przychód na klienta wzrósł r/r o 1,2% do 82,9 zł.
- Wskaźnik odpływu klientów (churn) spadł o 1,3 p.p. do poziomu 7,2% w 12-miesięcznym okresie zakończonym 31 marca 2019 roku w porównaniu do 8,5% w okresie 12 miesięcy zakończonych 31 marca 2018 roku.
- Na koniec 1Q’19 z oferty usług łączonych korzystało 1,855 mln klientów, co stanowi wzrost o 283K klientów, czyli o 18,0% r/r. Oznacza to, że na koniec 1Q’19 nasycenie naszej bazy klientów kontraktowych usługami łączonymi kształtowało się na poziomie 32,7%. Ta grupa klientów posiadała na koniec 1Q’19 łącznie 5,567 mln usług (RGU) – o 866K, czyli 18,4%, więcej niż rok wcześniej.
Usługi przedpłacone
- Liczba świadczonych przez nas aktywnych usług przedpłaconych spadła r/r o 140K, czyli o 5,0% do 2,643 mln na koniec 1Q’19.
- W 1Q’19 odnotowano wzrost (o 92,4%) liczby świadczonych usług płatnej telewizji w modelu przedpłaconym.
- W 1Q’19 średni miesięczny przychód na RGU prepaid (APRU) pozostał na tym samym poziomie co w 1Q’18 i wynosił 20,1 zł..
Najważniejsze dane finansowe za 1Q’19:
Przychody Grupy Polsat w 1Q’19 na bazie poprzednio obowiązujących standardów rachunkowości zanotowały wzrost o 18,6% r/r, osiągając poziom 2.782 mln PLN (przychody uwzględniające wpływ MSSF 16 wyniosły 2.792 mln PLN). Na dynamikę wzrostu przychodów wpływ miał w głównej mierze:
- Wzrost przychodów detalicznych od klientów indywidualnych i biznesowych głównie na skutek konsolidowania wyników Grupy Netia od 22 maja 2018 r. Po wykluczeniu tego czynnika przychody detaliczne zmniejszyły się o ok. 1% r/r, gdyż spadek przychodów z usług głosowych został skompensowany wyższymi przychodami z usług płatnej telewizji oraz wyższymi przychodami z tytułu transmisji danych.
- Wzrost przychodów hurtowych przede wszystkim w wyniku konsolidacji wyników Grupy Netia. Wyłączając ten czynnik, przychody hurtowe wzrosły o ok. 15%, a na wzrost tej pozycji miało przede wszystkim wpływ włączenie do portfolio oferty hurtowej nowych kanałów telewizyjnych, w tym w szczególności pakietów Eleven Sports Network oraz Polsat Sport Premium, co skutkowało wzrostem przychodów od operatorów kablowych i satelitarnych. Ponadto odnotowano wyższe przychody z tytułu sprzedaży sublicencji programowych oraz wyższe przychody z tytułu odsprzedaży pojemności naszej sieci mobilnej dla klientów MVNO.
- Wyższe przychody ze sprzedaży sprzętu głównie na skutek większego udziału droższych modeli wśród sprzedanych urządzeń końcowych, co znalazło swoje odzwierciedlenie również w wyższym koszcie własnym sprzedanego sprzętu, przy jednocześnie niższym rok do roku wolumenie sprzedanych urządzeń.
EBITDA Grupy Polsat na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości, wynosząca 922 mln PLN, zanotowała wzrost r/r o 3,6%, przy marży EBITDA na poziomie 33,1%. EBITDA uwzględniająca wpływ MSSF 16 wyniosła 1.038 mln PLN, przy marży EBITDA na poziomie 37,2%.
Zysk operacyjny Grupy Polsat (EBIT) na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości wyniósł 482 mln PLN i wzrósł r/r o 10,7%. EBIT uwzględniający wpływ MSSF 16 wyniósł 491 mln PLN.
Koszty finansowe, netto na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości wzrosły r/r o 42%. Na niższy poziom kosztów finansowych, netto w okresie porównawczym, tj. w 1Q’18, wpłynęło jednorazowe zdarzenie niegotówkowe związane z renegocjowaniem w 1Q’18 Połączonej Umowy Kredytowej, czego skutkiem było m.in. wydłużenie okresu obowiązywania umowy oraz okresu amortyzacji kosztów pozyskania finansowania.
Zysk netto Grupy na bazie dotychczasowych standardów rachunkowości wzrósł o 2,9% do 301 mln PLN. Zysk netto uwzględniający wpływ MSSF 16 wyniósł 297 mln PLN.
Wyniki finansowe Grupy Cyfrowy Polsat
w mln PLN |
1Q’19 |
Konsensus rynkowy |
Różnica |
Przychody ze sprzedaży, w tym: |
2.792 |
2.760 |
1,2% |
- Przychody detaliczne od klientów indywidualnych i biznesowych |
1.606 |
n/d |
n/d |
- Przychody hurtowe |
773 |
n/d |
n/d |
- Przychody ze sprzedaży sprzętu |
347 |
n/d |
n/d |
- Pozostałe przychody |
66 |
n/d |
n/d |
Koszty operacyjne, w tym: |
2.317 |
n/d |
n/d |
- Koszty techniczne i rozliczeń międzyoperatorskich |
564 |
n/d |
n/d |
- Amortyzacja, utrata wartości i likwidacja |
547 |
n/d |
n/d |
- Koszt własny sprzedanego sprzętu |
289 |
n/d |
n/d |
- Koszty kontentu |
367 |
n/d |
n/d |
- Koszty dystrybucji, marketingu, obsługi i utrzymania klienta |
245 |
n/d |
n/d |
- Wynagrodzenia i świadczenia na rzecz pracowników |
213 |
n/d |
n/d |
- Koszty windykacji, odpisów aktualizujących wartość należności i koszt spisanych należności |
35 |
n/d |
n/d |
- Pozostałe koszty |
58 |
n/d |
n/d |
EBITDA |
1.038 |
1.024 |
1,4% |
Marża EBITDA |
37,2% |
37,1% |
0,1pkt% |
EBIT |
491 |
430 |
14,4% |
Zysk netto |
297 |
239 |
24,5% |