PLAY zadowolony ze swoich wyników w III kw.
PLAY ogłosił dziś wyniki za trzeci kwartał i dziewięć miesięcy zakończone 30 września 2018 r.
Jutro PLAY zaprezentuje swoją strategię na lata 2018-2022. Oficjalne przedstawienie jej szczegółów jest zaplanowane na 12:30.
Najważniejsze dane operacyjne w trzecim kwartale:
-
15,0 mln klientów raportowanych (+0,9% r/r) oraz 12,7 mln klientów aktywnych (+3,0% r/r)
- Udział klientów kontraktowych wzrósł do 65% (+3,2pp r/r), podczas gdy wskaźnik ich odpływu pozostał na stabilnym niskim poziomie 0,8%
- Wzrost zagregowanego wskaźnika ARPU do 32,4 PLN (+0,4% r/r)
-
Planowane osiągnięcie ok. 7.000 stacji do końca 2018 r., przy 6.440 stacjach już gotowych z czego 364 stacji powstało w trzecim kwartale (+140% y/y)
-
Plan osiągnięcia strategicznego celu ~9.000 stacji do końca 2020 realizowany zgodnie z planem
Najważniejsze dane finansowe w trzecim kwartale:
-
Przychód z usług wyniósł 1 289 mln PLN (+2,5% r/r), podczas, gdy sprzedaż towarów spadła do 418 mln PLN (-9,7% r/r) ze względu na niższy udział umów z telefonem w całkowitej sprzedaży abonamentów
- Skorygowany wskaźnik EBITDA na poziomie 555 mln PLN (-1,7% r/r) zgodnie z przewidywaniami, w połączeniu z niższą sprzedażą towarów oraz ciągłym wpływem kosztów przejściowych (roaming krajowy, koszty związane z rozwojem sieci i koszty związane z wprowadzeniem nowej oferty)
- Zysk netto wzrósł do 190 mln (+1,5% r/r)
- Wolne przepływy pieniężne dla właścicieli kapitału własnego (po uwzględnieniu płatności leasingowych) - 181 mln PLN (+5,4% r/r)
- Gotówkowe nakłady inwestycyjne wyniosły 202 mln PLN (w związku z kontynuacją rozwoju sieci Play)
Status celów na 2018:
|
Wykonanie po 9 miesiącach 2018 |
Wytyczne w zakresie roku finansowego 2018 |
Status |
Wzrost przychodu |
Wzrost o 2,1% dzięki przychodom z usług |
Wzrost o 2-3% dzięki przychodom z usług |
Potwierdzone ~2% r/r, dzięki przychodom z usług |
Skorygowany EBITDA |
1.6 mld PLN |
2.1-2.2 mld PLN |
Potwierdzony |
Gotówkowe nakłady inwestycyjne |
510 mln PLN |
Nie więcej niż 800 mln PLN |
Potwierdzony |
FCFE |
603 mln PLN |
750-800 mln PLN |
Potwierdzony |
Wypłaty dla udziałowców |
40-50% FCFE |
Potwierdzony |
W trzecim kwartale 2018 liczba aktywnych klientów wzrosła o 3,0% (+369 tys. r/r) i 0,9% w przypadku klientów raportowanych (+134 tys. r/r).
Długoterminowy trend wskaźnika odpływu klientów kontaktowych pozostawał stabilny oraz wiodący w sektorze na poziomie 0,8% zarówno r/r jak k/k, podczas gdy zagregowany wskaźnik ARPU wzrósł do 32,4 PLN.
Udział klientów kontraktowych wzrósł do 65% (+3,2pp r/r).
W trzecim kwartale dodano 364 stacji bazowych, tym samy zwiększając ich całkowitą liczbę do 6.440, dzięki czemu spółka będzie mogła osiągnąć cel ok. 7.000 stacji do końca roku.
Przychód operacyjny za dziewięć miesięcy 2018 wzrósł o 2,1%, dzięki 4,3% wzrostowi przychodów z usług, opartemu zarówno na połączeniach wychodzących i przychodzących.
W tym samym okresie dziewięciu miesięcy, zysk netto jest o 121,9% r/r wyższy.
Podsumowanie wyników finansowych i operacyjnych (w mln PLN, jeśli nie stwierdzono inaczej):
|
Trzy miesiące zakończone |
Zmiana |
Dziewięć miesięcy zakończone |
Zmiana |
||
|
2017 |
2018 |
|
2017 |
2018 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Przychód operacyjny |
1 721 |
1 707 |
(0,8%) |
4 930 |
5 032 |
2,1% |
Skorygowany EBITDA |
565 |
555 |
(1,7%) |
1 728 |
1 624 |
(6,0%) |
Zysk netto |
187 |
190 |
1,5% |
244 |
542 |
121,9% |
Gotówkowe nakłady inwestycyjne |
(167) |
(202) |
21,4% |
(527) |
(510) |
(3,2%) |
FCFE |
171 |
181 |
5,4% |
367 |
603 |
64,2% |
|
||||||
Całkowita liczba klientów raportowanych (w tys.) |
14 889 |
15 023 |
0,9% |
14 889 |
15 023 |
0,9% |
Liczba raportowanych klientów kontraktowych(w tys.) |
9 203 |
9 771 |
6,2% |
9 203 |
9 771 |
6,2% |
Całkowita liczba klientów aktywnych (w tys.) |
12 355 |
12 724 |
3,0% |
12 355 |
12 724 |
3,0% |
Liczba aktywnych klientów kontraktowych(w tys.) |
8 490 |
8 987 |
5,8% |
8 490 |
8 987 |
5,8% |
Wzrost liczby kontraktów netto (w tys.) |
261 |
61 |
(76,6%) |
837 |
341 |
(59,3%) |
Opływ kontraktów (%) |
0,8% |
0,8% |
- |
0,7% |
0,8% |
0,1pp |
Wskaźnik ARPU w segmencie usług kontraktowych (PLN) |
38,6 |
37,9 |
(1,9%) |
38,4 |
37,7 |
(2,0%) |
Zużycie danych na klienta z segmentu usług kontraktowych (MB) |
5 039 |
6 312 |
25,3% |
4 734 |
6 178 |
30,5% |
|
|
|
|
|
|
|
Stacje sieciowe zbudowane w okresie |
152 |
364 |
139,5% |
286 |
694 |
142,7% |
We published PLAY Q3 results tonight. In 9 months: +0.5m postpaid customer, +4.3% service revenue, 6,440 live sites, FCFE +64% and net profit +122% YoY. We strengthened PLAY’s #1 mobile operator position and we confirm our FY guidance. Congrats to all PLAYers, great performance!
— Jean Marc Harion (@Harion) November 12, 2018
Skrót najważniejszych danych @Play_Polska po Q3. Wzrost we wszystkich istotnych kategoriach pic.twitter.com/uw4T2PBnIm
— Marcin Gruszka (@RzecznikPlay) November 12, 2018